Hem > Upphovsrätt > Vadå? Får jag inte ta bilden från Google?

Vadå? Får jag inte ta bilden från Google?

Jag återkommer till upphovsrätten. Idag var jag inne i en klass 4 som arbetade med Vikingarna. Några elever satt och förberedde sin redovisning som de ska göra i en PowerPoint. När jag frågade varifrån de fått sina bilder tittade de på mig med oskyldiga ögon och svarade Google såklart!

Då förklarade jag för dem vad som gäller om upphovsrätt, först såg de på mig som om jag kom från en plats långt borta men sen tror jag att de förstod vad jag menade. De fick länkar till sidor med fria bilder och där hittade de en hel del och de var nöjda med de tips de fick. Men trots att jag tycker att vi pratat mycket om upphovsrätten på skolan så är det så lätt att förbise det när eleverna jobbar. Som vuxna måste vi lära dem vad som är okej och vad som inte är tillåtet, ju tidigare desto bättre och enklare.

Läs mer på Kolla källan!

Kategorier:Upphovsrätt Taggar:,
  1. 22 maj, 2008 kl. 08:31

    Håller med, barn och ungdomar måste lära sig detta. Kommer bli en extremt viktig kunskap i framtiden. Frågan är bara hur det är ställt med våra egna (vi vuxnas) kunskaper i ämnet? Detta ÄR ett jättesvårt ämne, finns inga självklarheter.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

