Hem > Bild, Upphovsrätt > Mera upphovsrätt

Mera upphovsrätt

Nu har jag legat lågt ett tag, ibland blir det helt enkelt för mycket och då får man prioritera, vilket gjort att jag inte skrivit i min blogg sen i maj. Men nog om det, jag spinner vidare på det jag skrev då om elever som tror att det är okej att kopiera fritt från tex. Google.

I min roll som PIM-ansvarig och examinator är jag ansvarig för ett flertal kick-offer. Jag brukar då alltid gå till handledningen som handlar om Bild och där prata om vad som gäller. Jag måste säga att jag blir faktiskt förvånad över hur många pedagoger som inte har koll på att det inte är tillåtet att fritt kopiera bilder, inte för dem och inte för deras elever. ”Men jag som tycker att jag varit så duktig när jag låtit eleverna kopiera bilder och använda i sina arbeten” säger en pedagog. Ja, visst kan det vara okej om det bara gäller det enskilda arbetet (för eget bruk), men oftast ska det producerade ställas ut, eller sättas samman till klassens bok eller i någon annan form visas upp för flera. Och då är det inte okej.

Men för varje kick-off så når jag fler och fler som får sig en tankeställare och som förhoppningsvis också för det vidare till sina elever. Det finns ju så många bra alternativ, där det faktiskt är fritt att använda sig av bilderna.

Kategorier:Bild, Upphovsrätt Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

