Hem > PIM > Glädjande seminarium

Glädjande seminarium

I måndags hade vi återigen ett, eller snarare tre diplomseminarier för de pedagoger som blivit färdiga på nivå tre i PIM. Ett seminarium där det finns representation från förskolan till och med gymnasiet. De samtal som sker när deras uppgifter/filmer visas upp är verkligen ett lyft. Hur har du tänkt, hur tänker du jobba vidare med dina elever och fler frågor lyfts upp. Natuligtvis blir det en del tekniksnack också, till exempel om ljud som verkar vara en krånglig bit. Men till största delen är det pedagogiska samtal som bedrivs och deltagarna går därifrån med nya tankar och idéer som förhoppningsvis kommer att komma deras adepter till godo.

Men vi som får sitta med som examinatorer, vi har en otrolig fördel i att få vara med i den utveckling som sker. Då kan jag verkligen känna att det inte är försent, det händer något därute. Det enda jag hoppas på är att dessa positiva signaler som vi får sprider sig till de som inte förstår hur viktigt och faktiskt hur roligt det är när IT kommer in i förskolan och skolan.

En deltagare berättade att de övriga på hennes skola sagt att de hört att man inte behövde göra PIM, man kan jobba på som tidigare. Jag blir så frustrerad när jag hör sånt prat. Hur kan man arbeta i en lärande organisation och inte vilja lära om IT och dess möjligheter för eleverna? Har man verkligen ett val? Tänk om läkare, servicetekniker, ja nämn vilket annat yrke som helst inte skulle ta till sig nytt som händer inom just det yrket, blir man anlitad då? Inom vilket annat yrke kan man säga att man inte vill använda sig av det nya som kommer/finns? Jag bara undrar, varför är det så i skolan fortfarande.

Det blir ett A-lag och ett B-lag och klyftan bara ökar när de i A-laget hela tiden är nyfiken och vill vidare, medan de övriga inte vill. En utmaning är att minska andelen pedagoger i B-laget.
Nu låter det som om jag är väldigt pessimistisk, men det är jag inte, jag tror och hoppas att det kommer att hända mycket framöver. Vi är många som kämpar för det:-)

Kategorier:PIM Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

