Hem > Skriva > Skolltidningen, Skid-SM och Kalla

Skolltidningen, Skid-SM och Kalla

I arbetet med skoltidningen får jag så många trevliga stunder, minnen och guldkorn som jag tar med mig vidare i livet. Ett av dem är när en av mina elever, en kille, inte riktigt vet vad han ska skriva om i nästa nummer. På sin fritid orienterer han både sommar och på vintern på skidor, är alltså väldigt idrottsintresserad. Detta är ett par veckor innan SM i längdskidor ska gå av stapeln här i Sundsvall.

– Gör ett reportage om SM på något sätt då säger jag. Det blixtrar till i grabbens ögon, tänk om man kunde få göra en intervju med Charlotte Kalla. Ring henne då, säger jag. Han letar upp hennes telefonnummer via Eniro och ringer, ingen svarar. Skicka ett SMS då säger jag. Sagt och gjort, han skickar sitt SMS och får svar, detta är, visar det sig, samma dag som idrottsgalan äger rum. Men han får svar, han får kontakta landslagets pressansvarige och via honom bokar han en tid för intervju under tävlingarnas sista dag.

En överlycklig kamrat får följa med som fotograf och tillsammans beger de sig på söndagen till tävlingsplatsen. Stressigt för Charlotte, avslutad tävling, dusch, lunch m.m. och en prisutdelningsceremoni som väntar. Men det stoppar inte henne, våra två reportrar får sin intervju, de får tio minuter där Charlotte svarar på deras frågor och ställer upp för fotografering. Vilken tjej, vilket trevligt bemötande och vilken härlig upplevelse för dessa två som lärt sig att det lönar sig alltid att fråga och våga.

Vi övriga ser fram emot att få läsa reportaget i kommande nummer:-)

Kategorier:Skriva Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

