Hem > Allmänt i skolan > Dator åt alla i skolan?

Dator åt alla i skolan?

Det talas mycket om en dator till alla i skolan och om det är bra eller inte. Jag har funderat mycket på det och ju mer jag tänker på det desto mer är jag benägen att hålla med dem som tycker att det ska vara så.

När det gäller lärare, självklart, det är ett arbetsredskap som för vilken annan kategori som helst. Idag är det mycket administrativt arbete som kommit till och som ska göras via olika webbportaler och att då måste leta reda på en ledig dator kan inte kännas ok. Tänk att istället kunna föra in frånvaro, omdömen, lägga ut info till elever och föräldrar på en gång. Att kunna föra anteckningar direkt i sin dator, planera sina lektioner, ja listan kan göras lång, det borde vara en självklarhet och en rättighet att få ha en egen dator.

När jag sedan tänker på våra elever, vad är skillnaden? Det är också deras arbetsplats. De har det oftast ännu svårare att få tillgång till en dator, många får knappt använda den alls under sin skoltid (på skolan alltså) och vi pratar år 2009. De som är emot menar att vi först måste börja med pedagogerna, att få dem att förstå hur datorn kan användas pedagogiskt. Men jag börjar tro att ska vi vänta på dem, då kommer flera år att rinna iväg och många elever kommer att gå igenom skolan utan möjligheten att använda det egentligen helt självklara verktyget, datorn. Nej, jag tror att om vi låter eleverna få tillgång till egna datorer och samtidigt fortbildar och motiverar lärare till en pedagogisk användning av den, då kommer vi att få en roligare skola med elever som finner mening med sitt arbete och som vill göra mer och bättre för att de får möjligheter att använda ett verktyg som ger många fler möjligheter än den ”gamla skolan” erbjuder.

Kategorier:Allmänt i skolan Taggar:
  1. 17 september, 2009 kl. 11:49

    Ja nog beskriver du många sanningar i ditt in lägg alltid. Jag tänker så här .. här och nu .. kan det vara så att det måste få vara paralella processer?Låta elever nyttja tekniken i sitt lärande med den kunskap de redan har ang just verktyget i sig. Och samtidigt ge pedagoger den samma kunskap, kopplat till ”hur nyttar vi detta ur ett lärande perspektiv”?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: