Hem > Alternativa verktyg > Alternativa verktyg

Alternativa verktyg

Jag går en fortbildning nu som heter ”Alternativa verktyg” och det har gett mig många nya tankar och fler lär det bli. Vi pratar just nu om vad är alternativa verktyg, kan alla elever använda sig av alternativa verktyg eller är det bara en viss grupp som ska göra det? Jag tycker att det handlar om verktyg, verktyg för inlärning och det ska vara något som alla elever i skolan bör få tillgång till. Även om jag inte har stora svårigheter så kanske min inlärningsstil gör att jag lättare tar till mig text när jag får lyssna. Jag kanske formulerar mig bättre när jag får skriva på datorn istället för med pennan, jag kan lägga mer krut på innehållet än på de krumelurer jag ska forma med penna. Om alla elever får tillgång till olika verktyg och får prova på det, då tror jag också att de får en större förståelse för de elever som verkligen behöver dessa.

Hörde idag en förälder berätta att hennes son, när han tycker att något i skolan är tråkigt, något han har i läxa, brukar lyssna på det inläst via webben. Han kan då samtidigt spela spel och lära sig läxan och det blir inte lika tråkigt. Han gör alltså inte detta alltid, men ibland. Hur är det då, kan de verkligen lära sig något och samtidigt spela, eller chatta, eller något annat. Ja, jag tror det. Den tyske professorna Wim Veen har myntat begreppet Homo Zappiens, personer med nya förmågor http://sv.wikipedia.org/wiki/Homo_zappiens vi kanske måste försöka lära oss vi med:)

  1. Marie
    6 oktober, 2009 kl. 03:06

    Man kan läsa mer om homo zappiens i Sjöbergs bok ”naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik”. Anders Jidesjö som har skrivit kapitel 10 i boken menar bland annat att eleverna lägger i genomsnitt 8 sekunder på en sak innan de går vidare till nästa.

  2. Fanny
    5 november, 2009 kl. 09:51

    Hej!

    Jag undrar om du har tips på bra pedagogiska, digitala och interaktiva spel eller sidor på nätet. Gärna nordiska eller svenska.

    Tack på förhand!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

