Hem > Skriva > Tangentbordsträning

Tangentbordsträning

Tidigare har jag tänkt att i skolan har vi inte tid med tangentbordsträning. Att eleverna när de skriver sig till läsning automatiskt får träna på detta. Men jag har ändrat mig där, vad skönt att det är okej att tänka om. Så här tycker jag, låt eleverna starta tidigt med att träna in bokstäverna och få en bra hastighet i sitt skrivande. Ju äldre de blir desto svårare är det få in rätt fingersättning, visserligen finns det många som skriver snabbt och har en egen fingersättning. Men det är desto fler som inte klarar av det och måste lägga mycket krut på att titta på tangentbordet. Tänk vilken fördel det vore att bara kunna skriva och inte behöva titta på tangenterna. Nästan samma som att slippa lägga energi på att forma bokstäver. Vi måste göra det vi kan för att underlätta för eleverna och göra skrivandet till något roligt, där det jag har i huvudet lätt kommer på pränt.

Men så var det det där med tiden. När ska träningen ske? Ja, varför inte strunta i skrivstilsträningen och lägga den tiden på tangentbordsträning. Men ännu hellre gör det i förskoleklassen på ett lekfullt sätt. För hur roligt är det att som 14-15 åring måsta tragla på med detta. Nej tidigt ska det ske, tycker jag.

Kategorier:Skriva
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

