Hem > Alternativa verktyg > Tindrande ögon

Tindrande ögon

Idag var jag i en tvåa och skulle introducera talsyntesen för eleverna och deras lärare. Eleverna var genast med på tåget och skrev och lyssnade på vad de skrivit. En pojke tittar på mig och frågar – Vet du vad som är så bra med det här? Nej, säger jag, berätta. Jo, att jag hör när jag skriver ”fel”.

Men det som gjorde min dag idag var när en av flickorna kom och visade en text om kolibrin som hon ville läsa för att hon ska skriva om den fågeln i klassens djurbok. Texten var på tok för svår för henne, och vi kom fram till att vi skulle skanna in den och få den uppläst. Vi gick till datorn med skanner och skannade in texten. När vi markerade texten och en röst läste upp fakta om kolibrin strålade hela hon och det var så mycket lycka i dessa ögon så att jag blev alldeles varm i kroppen. Hon fick sen visa sin lärare hur hon kan markera meningar, få det uppläst åter och åter igen. För att sedan kunna skriva ner stolpar med sina egna ord. Idag fick hon ett nytt verktyg för sin inlärning och plötsligt var skolan ännu roligare. Hon får lyckas och  klara av att ”läsa” lika bra som sina kamrater.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

