Hem > ASL > Samarbete i skolan

Samarbete i skolan

Idag är jag på Mittuniversitetet och lyssnar på ett antal studenters dragningar av sina C-uppsatser. Det är mycket intressant. Bland annat har jag hört ett par som berättar om grupparbete i skolan. I dagens samhälle och arbetsliv är det kunskaper som samspel och samarbete som efterfrågas. Men skolan speglar inte den verkligheten. Där är det det endast 12% av tiden som används till den formen av inlärning och arbete. Däremot ägnas den mesta av tiden till enskilt arbete. Skolan måste börja se utanför väggarna och utbilda för de behov som kommer att efterfrågas.

Varför det ser ut så här kan man fråga sig, och det finns säkert många svar på frågan. En anledning kan vara att det är jobbigare att lägga upp ett bra arbete när det ska göras i grupp. Men man kan väl inte låta bli bara för att det är besvärligt eller för att jag inte kan. Då får man väl lära sig hur och ta sig tiden. För att ett grupparbete ska bli bra är det viktigt att uppgiften eleverna får är stimulerande och att det är en uppgift som lämpar sig för arbete i grupp.

När studenterna samtalade efter sina presentationer lät det i alla fall som om de kommer att arbeta mer med att låta eleverna samarbeta och det från tidig ålder. Det blir nog bra ändå.

Kategorier:ASL Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: