Hem > ASL > Samarbete

Samarbete

Forskning visar att barn och unga samarbetar bättre framför datorn än de gör i den vanliga skolmiljön. Något som blev väldigt tydligt när en av våra pedagoger samlade eleverna i vårt Mediatek. De skulle arbeta två och två med en engelsk webbresurs. Och det blev väldigt tydligt att de elever som inte klarar av att samarbeta i klassrummet klarade det galant när det satt tillsammans med en  kompis framför datorn. Det gick bra att ”vänta på sin tur” att prata om vad nästa steg kunde vara, att föra en dialog och hjälpas åt. Vad kan det bero på?

Kanske att det finns mer stimulerande möjligheter när eleverna får använda sig av webbresurser som i det här fallet. Kanske att när de skriver för någon annan, skapar en presentation, en film eller något annat då blir det en mening med det som ska göras. Det görs inte för att bli bedömt utan för att någon ska ta del av det jag producerar. Jag tycker att vi ska tänka på detta och fundera över hur vi låter våra elever jobba i skolan.

Kategorier:ASL Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: