Hem > Matematik > Våga tänka matematik utan lärobok

Våga tänka matematik utan lärobok

Det kommer hela tiden rapporter som visar på att dagens elever inte har tillräckliga kunskaper i matematik. Många är funderingarna på vad det kan bero på. Beror det på eleverna? Nä, det tror inte jag. Kan det vara så att matematiken inte kopplas till verkligheten? Ja, det är jag ganska säker på. För många år sen gick jag en fortbildning där jag fick lyssna på Ingrid Olsson, det jag fick höra och det jag fick göra vid dessa tillfällen gjorde att jag förstod mycket som jag tidigar inte begripit. Och jag tänkte, inte så snälla tankar, varför har ingen förklarat hur det ligger till tidigare. Varför har jag gått genom livet och kännt mig dum när det gäller vissa områden inom matten, när det var så enkelt. Att traggla med uträkningar sida upp och sida ner, det gick bra. Men när det kom till svårare delar högre upp, funkade ju inte det och jag tänkte att matte inte var min grej. Men om jag hade haft Ingrid eller någon med liknande tankar, då hade jag säkert förstått, då hade jag kanske tyckt att matte varit roligt istället för ett nödvändigt ont.

Sandra Wissting berättar i en artikel i  ”Datorn i utbidlningen” om hur jobbat med sina elever i sexan. De har använt sig av verkligheten när de räknat och beräknat och de har tyckt det har varit roligt. Jag hoppas att fler vågar göra som Sandra och svinga matteboken över axeln. Sandra tipsar också om Conrad Wolfram, och det han säger om att vi låter eleverna utföra beräkningar för hand, när det är något av det som datorerna kan göra mycket bättre än vi. Tänk att ta den tiden istället till att låta dem jobba med matematiken i verkligheten, så att de får en förståelse för hur det fungerar.

Kategorier:Matematik Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

