Hem > Allmänt i skolan > Jag längtar

Jag längtar

Jag längtar till den dag när tillgången på datorer i skolan blir så bra, att alla elever och lärare får använda it naturligt i sin vardag. När det går att nyttja alla de verktyg och resurser som finns tillgängliga idag. De finns därute i molnet, färdiga att nyttja för oss alla. Men alla har inte den möjligheten, det ser så olika ut idag. Det beror på vilken kommun du bor i, vilken skola du går på och vilken pedagog som undervisar. Alla dessa faktorer gör att vi inte har en jämställd skola, en skola där elever får nyttja dagens verktyg för sin inlärning och för att producera. Tänk att få skriva texter för omvärlden, att få skapa film, bilder, musik som en del i sitt lärande. Vad mycket intressantare och roligare skolan skulle vara då. Det händer en hel del ute i landet, men det tar sådan tid och den tiden har vi inte om vi vill att dagens unga ska behålla intresset och motivationen för skolan.

Jag citerar ett mail som jag fått av en lärare ”xx i femman har besök av en släkting från en annan del av landet idag. Killen går i sjuan och berättar med glöd om hur hans skola satsar på en till en på deras skola. Han gick ut på nätet och visade mig hur han kunde hämta skolarbeten för att jobba lite nu och här …. Skolan var visst med i ett försök där de använde ngn lärplattform. De elever ur femman som satt i närheten bara gapade över hans engagemang och glädje över att jobba med skolarbete! Tänk när vi är där …🙂

Ja, tänk när vi är där, allihop, jag bara väntar, väntar på lika möjligheter för landets elever, oavsett var de bor.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

