Hem > ASL > ViSoL

ViSoL

Det känns så fantastiskt roligt att äntligen få köra igång ett ASL-arbete i Sundsvalls kommun. Ända sen jag för första gången i november 2004 fick höra talas om Att skriva sig till läsning, har jag varit helt såld. Det var då jag i på IT-dagar i Östersund för första, men dock inte sista gången fick höra Arne Trageton berätta om sitt forskningsarbete i fyra nordiska länder. Eleverna fick lära sig läsa genom att skriva på datorn. Tillbaka på skolan vid ett av våra IT-möten visade jag en intervju med Arne och en av lärarna, Karin Murberg blev lika intresserad som jag. Vi läste det vi kunde hitta om metoden och under jullovet ställde vi tillsammans med fritidspedagogen Britt-Inger Engström iordning ett klassrum. Och resten är historia. Idag jobbar alla klasser ifrån F-klass till årskurs 2 med ASL på Kyrkmons skola.

Och nu, hösten 2012 kör vi igång ASL i Sundsvall. Det gör vi via ViSoL, Vi Skriver oss till Läsning. Åtta klasser från olika delar av kommunen kommer i nätverksform att arbeta med ASL i förskoleklasser och årskurs ett. Jag ser fram emot ett spännande läsår och den gemensamma resa som vi kommer att göra.

Kategorier:ASL Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

