Hem > ASL, Lärplatta > Klassrumsbesök

Klassrumsbesök

Idag var jag på besök i en förskoleklass och en etta. Och jag är så imponerad av eleverna när de jobbar med sina lärplattor. Jag ser samarbete, jag ser problemlösning, jag ser hur de skriver bokstavsräckor och egna texter. Det pratas idéer och stavning och tillsammans producerar de för att någon annan ska läsa och titta.

De använder sig också av appar för sin inlärning. Idag såg jag hur årskurs ett jobbade med Moji klockis och Mattemums. I Moji klockis tränar de klockan och här var det både hel, halv och kvartar som övades på ett roligt sätt. Läs recensionskolappar.nu. En annan app som blivit jättepopulär i klassen är Happi och Ordtjuven, recension.

Såg också hur alfabetet visades på väggen i förskoleklassen och det var bokstäverna utan några illustrationer till. Det är något som brukar diskuteras, ska det vara med eller utan. Är bokstäverna med illustrationer, kan det faktiskt bli så att eleverna inte alltid förknippar bokstaven med just den bild som visas utan med en helt annan bokstav. Jag kan nog tycka att det är bättre att ha ”rena” bokstäver, alternativt att varje elev får göra sitt eget alfabet, med egna illustrationer. Hur tänker du?

Kategorier:ASL, Lärplatta Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

