Hem > ASL > Tidig användning av datorer/lärplattor

Tidig användning av datorer/lärplattor

I vårt arbete med ASL har vi under alla år sett att det sker något när eleverna får arbeta med digiatala lärverktyg. Och framförallt är det pojkarna som får en större möjlighet att lyckas. Många gånger är de senare i sin motoriska utveckling, men när de får använda dator eller lärplatta, blir det så enkelt att ändra i sin text, inget sudd och kludd längre. En annan bonus är också att på något sätt så blir det ett förändrat arbetssätt. Det blir så många fler möjligheter att även arbeta med ljud och bild och då kan fler inlärningsstilar tillgodoses och det ger också ett ökat självförtroende. Jag kan! Men som vanligt när jag skriver om detta så blir jag frustrerad när jag vet och hör att det här är inte självklart i vår svenska skola. Fortfarande finns det pedagoger som inte tar till sig tekniken, för att man inte är intresserad eller kan. Jag förstår inte, hur uppfyller man då Lgr11. Nej, jag förstår inte?

Ett intressant inlägg gjort av Anna-Karin Hatt och Ulrika Carlsson, väckte mina tankar igen.

Kategorier:ASL Taggar:,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

