Hem > Allmänt i skolan > Kort rapport från Framtidens lärande

Kort rapport från Framtidens lärande

Det blev inget skrivet under dagarna på Framtidens lärande. Det blir så intensivt och så mycket som man vill ta del av. Så de där stunderna i lugn och ro för reflektion blev liksom aldrig av. Tror alltid att jag ska hinna, men lär aldrig känna mig själv riktigt. Men nu skriver jag ner några rader om det som satt mest spår hos mig under Framlar2013.

På onsdagen åkte jag och två lärare från Kyrkmons skola till Tegelhagens skola i Sollentuna. Det var ett givande och intressant besök och en hel del funderingar som vi tog med oss tillbaka. Det som fastnade mest var deras sätt att gemensamt arbeta mot samma mål. Det tror jag är jätteviktigt om man ska nå framgång, alla måste vara med på samma tåg. Att man ständigt jobbar med att dela med sig till varandra, vid träffar av olika slag visar man upp och pratar om hur man inom olika ämnen/områden använder IT som ett stöd i arbetet. Att man också lär tillsammans, ordnar work-shops där man under lättsamma former testar och visar varandra hur man jobbar. På Tegelhagen har man en profil som kombinerar IT och utepedagogik och det känns som ett mycket bra koncept.

Första dagen på Framlar2013 lyssnade jag på Lotta Bohlin och hennes elever från Årstaskolan. De berättade hur de arbetar med the Big 5, #visombärenförmåga. Blir så imponerad av Lottas engagemang och hennes elevers förmåga att kunna förmedla till oss åhörare hur de arbetar. Deras kunskap om varför de gör det de gör och vilken förmåga de använder just då. Att få höra att de endast jobbat med detta sen slutet av ht -12 och ändå nått så långt. Här pratar vi meningsfull skola, med ett stort engagemang.

Lyssnade även på elever och lärare som berättade hur de jobbar med Minecraft i skolan. Att det gör matematiken mer konkret än det traditionella arbetet i matteboken. Det blir enklare, roligare, mer skapande, kreativt och lättare att komma ihåg, allt enligt kloka elever.

Karin Brånebäck, 1-7 lärare från Täby flippar klassrummet med sina elever och ser stora fördelar med det. Bättre utnyttjad tid i klassrummet när eleverna kommer förberedda till lektionerna.

Överlag kan jag säga att jag är mycket nöjd med dagarna. Dels föreläsningar och seminarier, men också de möten som sker. När man träffar på kollegor från Twitter och andra sociala medier och får prata en stund irl.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

