Hem > Allmänt i skolan > Det är så lätt att bli hemmablind

Det är så lätt att bli hemmablind

Det är så lätt att bli hemmablind. Jag tänker på allt som jag får ta del av från övriga delar av landet. Jag följer bloggar, jag håller koll på Twitterflöden, på grupper i Facebook och en hel del andra flöden på sociala medier och webben. Jag har haft förmånen att åka på SETT och på Framtidens lärande, det har dessutom rektorer och ett antal pedagoger på skolan gjort för tredje året i rad. Vi har haft föreläsare här hos oss i kommunen, bland annat Öpedagogen, Marie Andersson och Erica Lövgren. Jag blir så inspirerad av allt detta som sker på olika platser och jag vill så mycket. Men då började jag tänka efter, hur ser det ut på den skola där jag jobbar, på Kyrkmons skola. Vad händer och har hänt här under detta läsår?

Vi har projektorer i alla klassrum, alla lärare har fått tillgång till en egen personlig bärbar dator. Skolans klasser har under läsåret haft fem till sex stycken iPads per klass, tre klasser har två till en android i sina klasser. Elever som behöver en enskild bärbar dator för sin inlärning, har fått det. Vi har lyckats få våra lärare att bli administratörer på sina datorer så att de kan installera själva och till exempel skriva ut från elevernas lärplattor via sin dator.

Alla har gjort PIM, som nu är avslutat i kommunen. Nästa steg, att göra en inspirationsuppgift till Net21, för att bidra till den gemensamma banken, har över hälften av alla lärare hunnit med att göra. Vi har fortsatt vårt arbete med ASL och här har lärplattorna varit ett viktigt verktyg. Det har underlättat att de är snabbstartade och att man kan jobba med text, bild och ljud på ett enkelt sätt.

Under hösten genomfördes en studiedag med inriktningen IT och lärande. Ett flertal valbara work-shops och ett avslutande TeachMeet. Och just detta blev det populäraste inslaget under dagen. Att få ta del av varandras arbeten och inspireras av det som sker på den egna skolan.

Förskoleklassens personal har skrivit en saga om hur det är att börja i förskoleklass, som man delat ut till alla blivande förskoleklasselever. Den kan föräldrar och barn läsa tillsammans och på så sätt få känna sig lite tryggare när det är dags att börja i augusti.

I klasserna har det jobbats på lite olika sätt med digitala verktyg som stöd. Det har gjorts berättelser i appen MyStory. I Book Creator har man arbetat med “Min årstidsbok” och “Boken om mig”. Några äldre elever har skrivit berättelser och även talat in texten så att det blivit ljudböcker. Åtta klasser har arbetat med Josef Sahlins romanprojekt “Den magiska dörren”. Dessa böcker och fler har i dagarna publicerats i vårt digitala bibliotek, Bibblan.

Det har gjorts tidning i Pages som publicerats på den egna bloggen. Det har skrivits berättelser i Storybird. Det har skrivits om mitt hem, en bussresa till alla i klasssen, där man hade med sig lärplattorna och fotat för att sen skriva, lägga in bilder och kartor från Google earth och slutligen sätta samman allt i Pages. Det har jobbats med trafik och brogbyggen och där har lärplattorna varit ett bra hjälpmedel för dokumentation.

När eleverna har jobbat med experiment i NO har de filmat, visat och berättat. Det har skapats tecknat film i iMotion, med manusskrivande, planering och inspelning. Elever har jobbat med olika teman och hämtat fakta, skrivit och publicerat som film eller på annat sätt på sina bloggar.

Elever och lärare har använt Dropbox, Google Drive och Skydrive för att kunna jobba oberoende av vilken lärplatta/dator man haft tillgång till. Äldre elever har haft kurs för yngre elever i hanteringen av Dropbox.

Flera klasser har kommit igång bra med klassbloggar. De har använts för information och dokumentation, lärare har skrivit och elever har skrivit. Det har varit veckans kluring, för att involvera föräldrar och andra i den egna bloggen. En blogg har varit ett samarbete mellan en av våra klasser, en finsk klass och en tysk klass. Här har språket varit enbart på engelska och det är en fröjd att se det engagemang som dessa elever haft i sin alldeles egna blogg, Tell us more.

En av terminens sista dagar hölls ett Net21Meet, avslutningen för de pedagoger som gjort Net21-uppgiften. Precis som med ett TeachMeet är det ett inspirationstillfälle, där pedagoger lär och inspirerar varandra.

Och när jag sitter här sista dagarna innan semester och tänker tillbaka, inser jag att jag behöver inte titta långt för att få ta del av fantastiska saker som sker i skolan. Det händer ju här, hos oss, och ändå har jag bara fått med en del av allt som gjorts. Jag är stolt över att få vara en del av Kyrkmons skola, jag är stolt över mina kollegor och jag är stolt över våra elever. Och ett stort tack till våra rektorer som ger oss förutsättningarna att få jobba i en skola i tiden.

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. 20 juni, 2013 kl. 11:35

    Ja visst är vi duktiga på Kyrkmons skola. Vi har dig att tacka för mycket inspiration och goda idéer. Till hösten jobbar vi vidare med bloggar, Bibbis och ASL. Ha en skön sommar.
    Karin

  2. Maria Bergqvist
    27 juni, 2013 kl. 12:48

    Tack Heléne för att du inspirerar oss, du är en fantastisk inspiratör och viktig för oss i vårt forsatta utvecklingsarbete på kyrkmons skola. Trevlig semester!
    kram Maria

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

