Hem > Allmänt i skolan, Lärplatta, Presentera, Skriva > Om att bygga ett digitalt bibliotek

Om att bygga ett digitalt bibliotek

Hur vårt digitala bibliotek, Bibblan kom till och hur du kan göra ett eget.

bibblanKyrkmons skola tycker vi att det är viktigt att eleverna får mottagare för sina arbeten, vi vill att de ska vara producenter och inte bara konsumera. Vi tror på att om eleverna får verkliga mottagare för det de jobbar med och producerar, då blir känslan att det betyder något, att det blir viktigt och att det är något jag kan stå för. Det var en av anledningarna till att jag skapade Bibblan.

Inspirationen fick jag från Årstaskolans bibblis.se, som skapats av Micke Kring. När jag såg deras digitala bibiliotek, tänkte jag att det här måste jag också kunna göra. Jag visste att det skulle komma att finnas ett stort antal böcker eftersom många klasser på skolan arbetade med romanprojektet ”Den magiska dörren”. Ett projekt framtaget av Josef Sahlin, också han från Årstaskolan. Men även de som inte jobbat med detta har producerat egna böcker. Några elever i årskurs fem och årskurs ett har skrivit egna berättelser, förskoleklassbarn har skrivit en årstidsbok och boken om mig.

Böckerna är gjorda i appen Book Creator för iPad. En i mitt tycke fantastisk app för eleverna att arbeta i för att göra snygga och riktiga böcker. Böcker som sen kan öppnas i iBooks, BluefireReader eller som en pdf-fil på datorn.

Vi har inte en till en på skolan, utan ca 5-6 lärplattor i varje klass, samt ett flertal elever som har egna bärbara datorer. Därför har det sett lite olika ut hur man har arbetat.

En del klasser har skrivit direkt i Book Creator, man har då använt sig av Dropbox för att spara sina arbeten och kunna fortsätta på vilken iPad som helst. Ofta lånar man från andra klasser för att få tillgång till fler vid varje skrivtillfälle. Någon klass har använt SkyDrive och sedan kopierat in i Book Creator. Två klasser som har Androida plattor, har använt sig av Google Drive. Det har gett dem möjlighet att också arbeta hemma med sin bok. Deras texter och de texter som är skrivna på dator har jag sen kopierat in i Book Creator, så att även deras romaner ska få publiceras på Bibblan. Slutligen lägger jag varje bok i Dropbox, där jag skapat ett konto för skolan.

Det praktiska arbetet med att lägga in böckerna i Bibblan har krävt en del klurande, men det gick till sist. Jag är inte jätteproffsig på att bygga webbsidor, utan gör det lite på mitt eget sätt. Om jag vill göra något, så ser jag möjligheterna och så försöker jag hitta min egen lilla lösning på det. Det finns säkert smartare och enklare sätt till vissa delar, men det viktiga för mig är att jag får till det som jag vill.

Vår skola har en egen domän där vi kan skapa flera bloggar och jag beslutade mig för att sätta upp en som fick namnet www.bibblan.kyrkmonsskola.se. Bloggverktyget som vi använder oss av är wordpress. Steg ett var att hitta ett lämpligt tema, och jag fastnade för Purple Pro. När det var gjort började arbetet med att få till en lämplig struktur.

Jag har skapat en sidmall för dels, den enskilda bokens sida och en för de sidor som ligger under olika avdelningar. Det gör att jag enkelt kan kopiera från mallen när jag ska skapa en ny sida. Jag har också skapat en mall i ett bildbehandlingsprogram för storleken på bilderna av böckerna som visas dels på den enskilda bokens sida och på bokavdelningarnas sidor. Sen länkar jag manuellt från sidan Böcker till bokens egen sida.

När en bok är färdig får jag den av eleverna, antingen via mail eller så kan jag logga in på klassens Dropboxkonto och hämta den själv. Jag flyttar över den till det konto jag skapat för Bibblan och till mappen Public där. Jag får också boken mailad till mig som pdf.

På bokens egen sida länkar jag till den public-länk som gäller och så lägger jag till bokens pdf i mediabiblioteket på bloggen och länkar sen även till den.

Möjligheten att lägga boken i Bibblan, har jag lärt mig av Micke Kring och den film han gjort för att visa det. Nu behöver man inte ha Dropbox på datorn utan det går att kopiera den publika länken direkt från dropbox.com

Hoppas du får glädje av mina erfarenheter och kan skapa ett eget bibliotek, för klassen eller skolan. Du får gärna höra av dig om du har några frågor, här i kommentarsfältet eller via mail. Och har du någon fiffig lösning eller något tips som jag kan ha glädje av, tar jag tacksamt emot det.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

