Hem > Allmänt i skolan > Det bidde ingenting

Det bidde ingenting

Jag känner stor frustration, varför då? Jo därför att det bidde inget den här gången heller. Det började så stort med en satsning på kompetensutveckling av pedagoger, byggandet av en pedagogisk bank, inspirerande möten, en kommande utdelning av personlig bärbara datorer till lärare.

Jag har jobbat med IT som pedagogiskt verktyg sedan flera år innan ITiS (1999-2002), vidare inom vårt skolområde med NIKT (Naturligt användande av IKT), sen med PIM, och under alla dessa år också som IT-pedagog på Kyrkmons skola. Min största drivkraft har varit att göra det möjligt för alla elever att få tillgång till verktyg som ska underlätta vardagen och inlärningen. Jag har sett så många elever lyckas och känna glädje när de arbetat med digitala verktyg. De har producerat och delat med sig och det de gjort har de gjort för riktiga mottagare. Jag har aldrig riktigt förstått varför inte alla ska kunna få den möjligheten. Därför har jag forsatt mina försök att inspirera och dela med mig.

Men i vår kommun har det aldrig riktigt passat in med en satsning på IT som pedagogiskt verktyg, visserligen har vi genomfört PIM, som har gjort att den digitala kompetensen ökat, men sen då? Vi som arbetar med dessa frågor, vi är trots allt några tappra. Vi har alltid fått höra när vi kommit med våra tankar och förslag, att det ser bra ut det där. Men tyvärr inte i år, i år ska vi satsa på … , och så har det varit än det ena och än det andra. Jag säger inte att det har/är oviktiga satsningar, men när skulle det vara dags för en satsning på digitala lärverktyg? När skulle våra elever få möjligheten att arbeta i en skola som ligger i fas med tiden? Så kommer då en ny läroplan som lyfter den digitala kompetensen. Där det i kursplanerna finns tydliga skrivningar när det gäller användningen av digital teknik. Nu tändes en liten gnutta hopp, inte kan man väl ignorera läroplanen.

En IT-plan togs i nämnden hösten 2012, där den pedagogiska biten lyfts fram. Det gäller både tillgång på digitala lärverktyg för pedagoger och elever, men även stöttning i form av ett IT-pedagogiskt resurscentrum, pedagogiskt IT-ansvariga i skolområdena och IT-pedagoger på skolor. Nu skulle det hända något i kommunen.

Och inför läsåret 2013-2014 då var det dags. Vi trodde knappt att det var sant, vi nöp oss i armen. Men det var sant, det skulle bli en satsning. Vi började bygga Net21, ett IT-pedagogsikt resurscentrum. Pedagoger började göra det vi kallar Net21-uppgiften, material som blir en pedagogisk bank uppbyggd av lärare för lärare. Personliga bärbara datorer till lärare skulle börja delas ut under hösten till de som gjort sin Net21-uppgift. Allt var guld och gröna skogar och livet lekte. Vi såg alla möjligheter till pedagogisk utveckling som skulle kunna ske. Vi såg möjligheter för ett lärande där elever skulle få använda sig av dagens teknik i sin utbildning och göra på riktigt för riktiga mottagare.

Men så skulle det sparas pengar i kommunen, och gissa vad man kommer att spara på. Ja, just det, satsningen på IT ska ”bromsas”, vad innebär det. Just det, att det det vi väntat på så länge och trott vara sant skjuts på framtiden. Inga digitala verktyg får införskaffas under hösten. Men andra läromedel går bra att inhandla. Så det innebär att om vi skulle köpa kulramar och ABC-böcker och blyertpennor, då går det bra. Men att införskaffa digitala verktyg som eleverna kan använda som penna, som miniräknare, som kamera, som uppslagsbok, som verktyg för att skapa böcker och läsa böcker i, som verktyg för att göra film och instruktioner, som verktyg till färdighetsträning inom många ämnen, det går inte bra. På så sätt tänker man sig digitala lärverktyg som något eget, något som står för sig själv. Då har man inte förstått att ett läromedel är ett läromedel, oavsett om det är analogt eller digitalt. Det är verktyg för elevernas möjlighet att fullgöra sin skolgång och nu rycks ett ben bort.

När man fattar ett sånt här beslut tror inte jag att man förstått vad digitala verktyg kan användas till. Jag skulle vilja se den politiker och arbetstagare utanför skolan som idag sitter med papper och penna och skriver längre texter eller som går till en inaktuell bok för att söka fakta. Nej då är det är dator och surfplatta som gäller.

Jag är frustrerad och jag tappar mod. Men snart är det semester och jag vet att jag kommer tillbaka och jag kommer att fortsätta jobba för att eleverna i våra skolor ska få samma möjligheter. Och jag är inte ensam, det finns ett flertal rektorer och pedagoger som är som mig. Som jobbar för elevernas rättighet till att använda digitala verktyg i sin inlärning. Men det gör tyvärr också att den klyfta som finns mellan skolor kommer att bli större.

Som sagt, det blev som i sagan om Mäster Skräddare, det bidde ingenting. Eller i alla fall nästan ingenting.

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. Lena Brodén
    26 juni, 2013 kl. 11:04

    Ja, Helene, visst känns det frustrerande. En fråga jag ställer mig är: Vad händer under hösten om det visar sig att en av våra elever är behov av egen bärbar dator alt. läsplatta för att tillgodogöra sig undervisningen? Ska vi köpa böcker, papper och penna eller är det dags att anmäla sig själv till Skolinspektionen för att jag inte ger eleven det stöd som den har rätt till? Jag bara undrar.

  2. Per Frost
    26 juni, 2013 kl. 11:57

    Vad kul och intressant att du delar med dig av dina tankar kring IT-satsningen, med en väl genomarbetad IT-strategi, som var planerad i Sundsvalls Kommun. Jag får också många tankar kring beslutet kring besparingar inom IT-området. Att politiker i ett ansträngt ekonomiskt läge måste besluta om besparingar, det har jag full förståelse för. Jag har däremot inte förståelse för att politikerna lägger sig i hur skolor ska spara på läromedel, vilket IT-verktyg är. Jag tror inte att våra politiker beslutar om vilka matteböcker eller vilket läromedel i svenska som eleverna ska använda.

    Det här beslutet om stopp för inköp av IT-verktyg under 2013 tyder på begränsade kunskaper kring hur lärande går till i dagens skola och hur behovet av läromedel ser ut. En annan möjlighet kan vara att detta är ett rent taktiskt, strategiskt och politiskt spel där koalitionen inte vill bekänna färg i de stora och svåra frågorna (där möjligheter till besparingar finns) som kan komma att väcka en bred opinion i samhället. Det är val inom ett år…..

    En fundering som jag har är hur jag som rektor ska agera om en enskild elev är i behov av en dator utifrån särskilda behov. Det kan exempelvis röra sig om behov av talsyntes eller annan specifik programvara. Hur gör jag då som rektor? Skollagen kontra politiskt beslut på nämndsnivå – hur ska jag förhålla mig?

    Nog om detta, nu är det bara att jobba vidare och hoppas att politiska ideér framåt är mer genomtänkta och analyserade utifrån konsekvenser innan beslut.

    Per Frost

  3. Helena
    26 juni, 2013 kl. 01:07

    Ja Helené, nu har vi varit vapendragare i detta med IT-pedagogik sen tidigt 2000 tal och jag kan bara hålla med dej i det du skriver, för precis som du säger det har aldrig varit ”riktigt rätt läge” i Sundsvalls Kommun. Så de beslut som togs hösten 2012 angående en satsning på området var för bra för att bli sanning igen…helt enkelt.

    Frustration och uppgivenhet är vad jag känner.

    Och jag tänker på den skolform jag representerar- Förskolan i Net21 hade vi haft möjligheten att tillgodose den gruppens efterfrågan på kunskap/inspiration/utveckling av IT som ett lärverktyg. Som ett led i och skapa en likvärdig förskola för våra barn i Sundsvalls Kommun.

    / Helena Westin

  4. 26 juni, 2013 kl. 02:24

    Essvik gjorde ett kanonval de sista dagarna innan sommarlovet. Inga läromedel som ”fyllaiböcker” alls och man kan mycket väl arbeta helt utan läroböcker och mattenböcker. Ungarna suger i sig allt som handlar om it, dessutom kan de så lätt jobba vidare hemma (på ett lustfyllt sätt) med det som man gör i skolan.
    Vi fortsätter kämpa!
    //Jennie

    • 26 juni, 2013 kl. 02:37

      Bra Jennie, fortsätt kämpa ni. Vi vet vad som sker med eleverna när de får använda digitala lärverktyg och därför vet vi att det är värt att kämpa för.

  5. Maria
    26 juni, 2013 kl. 07:01

    Riktigt bra skrivet! Skicka det till tidningen också! Delar din frustration! Speciellt att man inte ser digitala verktyg som läromedel. Vad kan vi göra? Har politikerna varken läst läroplanen eller lärt sig något de senaste åren? Som jag ser det är de digitala verktygen som dator, lärplatta t.ex IPad och mobiltelefon det jag använder mest när jag ska lära mig nya saker. Om vi i skolan inte kan ge alla elever möjlighet att få ta del av ny teknik växer klyftorna. Är det så politikerna vill ha det? Jag är med om vi ska föra lite oväsen! Kram
    /Maria

  6. Åsa Jerfsten
    27 juni, 2013 kl. 04:17

    Bra skrivet och många kloka och högst relevanta frågor du ställer! För många elever innebär detta att han/hon begränsas eller till och med hindras att utvecklas i sitt lärande. Precis som du skriver, så tror jag att Du med flera fortsätter kämpa och till hösten tar vi nya tag för elevers lärande! Trevlig sommar!

    • 27 juni, 2013 kl. 04:45

      Det känns bra att vi är många som kämpar vidare för det vi tror på. Eldsjälar kallas det visst:) och vi ska låta lågan brinna. Tack för alla positiva kommentarer och glad sommar önskar jag.

  7. 2 juli, 2013 kl. 09:58

    Håller med Maria. Skicka en insändare till ST, du beskriver detta så bra Heléne. Visst fortsätter vi på den rätta vägen, det finns inget annat att göra. För våra barns skull. / Karin

  8. 10 augusti, 2013 kl. 10:09

    Ja, luften går ur en…. När började politiker lägga sig i vilka läromedel man köper? Vad är det egentliga skälet till detta beslut och vilka står bakom det? Finns det någon som vet?

    • 12 augusti, 2013 kl. 09:04

      Ja, precis så går tankarna. Vad blir nästa steg?

  1. 5 september, 2013 kl. 12:04

Kommentera

