Hem > Allmänt i skolan > Skolan kontra världen utanför

Skolan kontra världen utanför

Det händer en hel del i många skolor när det gäller att möta dagens samhälle och världen utanför. Det finns så många goda exempel på pedagoger som verkligen tar till sig av och använder sig av de möjligheter som användningen av digitala lärverktyg ger. Men fortfarande är större delen den traditionella skolan, den traditionella läraren och det traditionella sättet att arbeta. Det är också så att i de nationella prov och i många undersökningar utgår man från det traditionella sättet att arbeta. Vilket betyder att man mäter kunskaper som kanske inte är det som samhället och arbetslivet egentligen efterfrågar. Jag läste för ett tag sen en intressant och tänkvärd artikel, ”Ett systemmässigt generationsskifte i skolan” av Camilla Hending. Läs och begrunda, vad vill vi med den svenska skolan egentligen!

I dagarna kom även Centerpartiet med ett fempunktsprogram för moderna lärverktyg i skolan. Det är it- och energiminister Anna-Karin Hatt och Ulrika Carlsson, utbildningspolitisk talesperson som presenterar en rapport med fem förslag på hur den svenska skolan ska kunna tillvarata den kraft som användningen av moderna lärverktyg ger. Det finns en vilja hos många att lyfta denna fråga och vi som arbetar för detta, ser ett ljus i tunneln, långt, långt därborta.

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: