Hem > Digiskol > Vem jag är – uppgift ett

Vem jag är – uppgift ett

Vem är jag, ja, det kan nog vara bra att tänka efter själv ibland också. Jag heter Heléne Oskarsson och är och har varit, i många, många år väldigt intresserad av vad it kan tillföra eleverna i deras inlärning. Men också hur det kan stötta, motivera och göra jobbet för alla mer intressant och faktiskt mycket roligare.

Det startade för något som känns som en evighet sen, med ITiS där jag var med bland de första i vår kommun, som är Sundsvall. Sen blev jag ITiS-handledare och efter det har det bara rullat på. Jag fick förmånen att fortsätta jobba med it på vår skola, som är en F-5 (tidigare F-6 och om ett par år igen en F-6) skola med idag 330 elever, Kyrkmons skola. Jag hamnade på grund av mitt intresse och arbete i en grupp i skolområdet som verkade för att få ihop en röd tråd när det gällde it som pedagogiskt verktyg från förskola till åk nio, NIKT (Naturligt användande av IKT). Ops… ser att sidan fortfarande finns kvar. Vi ordnade studiedagar, mässor, fortbildningar och vi tog även fram ett material med konkreta tips och steg för steg anvisningar till hur man kunde arbeta med ett visst område och där it blev verktyget. För detta fick vi år 2008 Skolforums skolutvecklingspris.

Nästa steg blev att jag hamnade i Barn och utbildnings IT-strategigrupp, ett spännande uppdrag med möjligheter att påverka och driva frågor som gör att vi kan ge våra elever och pedagoger bättre möjligheter. PIM, var något som vi tyckte skulle vara bra för att få igång användningen och öka kunskapen bland våra pedagoger. Och under åren 2008 till 2012 var jag en av två ansvariga och tillsammans med ett antal PIM-examinatorer examinerade vi ett stort antal pedagoger i kommunen.

År 2004 fick jag lyssna till Arne Trageton när han berättade om Att skriva sig till läsning och kände att det här var vägen att gå.  Då jag fick med mig två pedagoger på skolan, var det bara att köra på. Sen dess har vi på Kyrkmons skola arbetat med ASL, först i ett par klasser, men sen många år är det ett arbetssätt för hela skolan. År 2007 var jag en av tre finalister till Guldäpplet för att ha inspirerat till nya sätt att arbeta med skriv- och läsinlärning. Min dröm och önskan har i flera år varit att fler pedagoger och skolor skulle prova på att jobba med ASL. Så, äntligen förra läsåret gick min önskan i uppfyllelse, jag fick förmånen att starta upp ViSoL (Vi skriver oss till läsning). Och det överträffade mina förväntningar. Visst, jag tvivlade inte på att när en elevgrupp får starta med ASL då händer det mycket, men att det skulle bli så bra, det kunde jag aldrig ana. Nöjda pedagoger som lär tillsammans, delar med sig och uppmuntrar varandra, det är en framgångsfaktor. Tack vare detta positiva gensvar blev det en fortsättning detta läsår, med dubbelt så många deltagare.

Denna termin har vi startat upp ett it-pedagogiskt resurscentrum, Net21. Tyvärr fick vi inför höstterminsstarten ett politiskt beslut som bromsade vårt arbete, så just nu går det på halvfart. Men i januari ska det vara full fart framåt. Arbetet i Net21 är något som känns viktigt och meningsfullt och det är en utmaning som jag ser fram emot. Samtidigt som jag håller på med än det ena än det andra, ibland måste jag tänka efter vilket ben jag står på idag, så jobbar jag fortfarande som it-pedagog på Kyrkmons skola. Det är en skola där det händer något hela tiden och även om jag många gånger känner att saker skulle ha hänt igår. Så har jag lärt mig att förändring tar tid, men takten har faktiskt ökat lite.

Tack vare mitt sociala nätverk på Twitter, i olika Facebookgrupper, via bloggar och andra ytor så känner jag att jag aldrig är ensam och mitt kollegium är verkligen utvidgat. Det jag ser fram emot med Digitala Skollyftet är att få kontakt med andra som jobbar lite som jag. Inte direkt i klass, utan mer mot pedagoger. Men mer om det i ett annat inlägg. För det blir ett inlägg om mina personliga mål med kursen, kommer snart…

Kategorier:Digiskol
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

