Hem > Allmänt i skolan > SETT 2014

SETT 2014

Huvudet är fyllt av inspiration efter årets SETT-dagar. Det var som vanligt mycket att ta till sig, dels från föreläsningar, men även i möten med andra pedagoger. Det är svårt att sortera, men jag försöker få ner en del av allt jag tagit del av.

– Startade kvällen innan SETT med att delta som publik till Årstaskolans första webbsända TänkTanken. En inspirerande talkshow, vanligtvis sänds den som podcast, men nu provar man alltså på att också webbsända. Kvällen var indelad i tre pass, och gäster var Lotta Bohlin, Jonas Johansson, Kristina Alexanderson, Daniel Barker, Maria Åfeldt, Edward Jensinger och Josef Sahlin. Intressanta samtal fördes om att göra saker på riktigt så att det blir viktigt. Jämförelser mellan den finska och den svenska skolan, det flippade klassrummet, om att vara rektor och mycket mer. Tanken väcks att vi skulle kunna ordna något hos oss också, och det verkar kunna bli verklighet i höst, vi får se.

– På onsdagen lyssnade jag på Olle Strömbäck, IKT-pedagog på Tunaskolan i Lund. Han pratade bland annat om mobilt lärande och hur det kan användas i undervisningen. Bra appar är EveryTrail, Geocaching och Xnote. Vet att det är något som fler och fler skolor nu börjar använda sig av.

– För första gången lyssnade jag på Micke Gunnarsson. Det är nog inte för inte som han föreläser som inspiratör. Bara att vara i samma lokal och lyssna till honom gjorde att vi alla som var där mådde bra i hjärtat. Den syn han förmedlar på hur vi ska se våra unga och möta dem, borde alla få ta del av och sedan ha med i tanken i vardagen med eleverna. Micke är grundare av kampanjerna ”Varenda unges rätt till MVG” http://mvgtillalla.wordpress.com/ och Fredsuppdraget http://fredsuppdraget.wordpress.com/. Han driver också Barnatro AB tillsammans med sin fru. Intresserad av att läsa mer om Micke Gunnarsson, http://mickegunnarsson.com/ Föreläsningen handlar om våra barn/elever och att vi ska möta dem där de är och visa på det de kan och det som fungerar och bygga vidare på det. Vi ska börja med oss själva, för är vi nöjda med oss själva spiller det över på andra runt omkring oss. Börja till exempel varje morgon med att ställa dig framför spegeln och säga ”JAG ÄLSKAR DIG” det är inte skämmigt det är bra! Uppskatta det barnen/eleverna gör, tillrättavisa inte, ge beröm. Vi fick många exempel, bland annat hur man kan använda sig av HipHop för att elever på Industriprogrammet ska gilla att skapa ritningar och producera och se en framtid. Det är egentligen inte svårt, det gäller bara att tänka nytt och tänka om. Man behöver inte göra som man alltid har gjort, tyvärr fungerar det inte så bra i dag. Tänk inte att det som rör det nya med tekniken är farligt, tänk tillbaka på tidigare årtionden och vad som var det hemska då (tex. Ungdomsböcker, filmvåld, hårdrock) och glöm det gamla att ”ut och hoppa och lek” är den bästa lösningen. Vi har alltid ett val att göra, vilken buss vill vi kliva på, en buss med glada förväntansfulla barn som börjar skolan eller en buss med nedstämda arbetstagare på väg till jobbet första dagen efter semestern. 

– Stockholms stad arbetar med Språkpaketet. Det är en del i grundskoleavdelningens läs- och språksatsning. Här berättade Carola Toura utvecklingslärare på förvaltningen och Cecilia Westblad och Eva Lindholm från Sätraskolan om projektet. Språkpaketet pågår under tre terminer och riktar sig mot åk F-3. Det är olika personer som driver olika delar i projektet. Innehållet är föreläsningar om läsforskning och LUS. Det ingår också att arbeta med ASL, här får man kurs inklusive handledning.

Det intressanta med Sätraskolan var att man jobbade tillsammans en lärare och en fritispedagog. När eleverna arbetat med skrivuppgifter på skoltid, fortsätter arbetet på eftermiddagen med att eleverna till exempel gör film i olika appar utifrån vad de skrivit om. Det känns som ett bra sätt att bygga vidare på något, skapa ett sammanhang och visa på att lärande sker hela dagen.

Framgångsfaktorer har varit att processen fått ta tid, man har en aktiv skolledning, lärandet sker tillsammans bland kollegor, möjlighet att få handledning ges också.

De hade även förändrat sitt sätt att se på läxor. Läxan skrivs in på klassbloggen, kan till exempel vara en frågeställning eller något annat som eleverna ska skriva om. Eleverna skriver sen in sina texter som kommentarer på inlägget. Jag känner att här blir skrivandet ännu mer på riktigt och man läser varandras texter på ett helt annat sätt än tidigare. Återigen ett sätt som visar på Viktigt och på Riktigt.

– På torsdagen hade jag förmånen att lyssna på Elza Dunkels ”sista” föreläsning, som det ser ut nu i alla fall, man ska ju aldrig säga aldrig. Elsa är docent i pedagogiskt arbete och arbetar som lärarutbildare och forskare vid Umeå universitet. Föreläsningen handlar om näthat och nätkärlek och ger en helt annan syn på Internet än de föreläsare som tjänar pengar på att åka runt i landet och skrämma lärare och föräldrar. En viktig sak som nämndes var att vi ska prata med unga om att ha nödutgångar. Att de ska lära sig att tänka, hur kan jag ta mig ur … en situation. Vi ska lova att finnas där för dem och inte bli arga och rädda och framförallt, de måste kunna ljuga ibland.

Elza har tillsammans med några kollegor ideellt skapat en självstudiekurs som man kan genomföra till exempel tillsammans i ett arbetslag eller en likabehandlingsgrupp. Målet är att skriva en likabehandlingsplan för skolan eller att uppdatera den befintliga. Adressen till kursen är likabehandling.wikispaces.com Här finns artiklar, länkar, tips på litteratur. Ansvariga kommer också att lägga ut föreläsningar som man kan titta på tillsammans, det finns redan nu någon.

– Settomdrive – Evi Kärpijoki och Robert Lindholm som arbetar på gymnasieskolan Grankulla nära Helsingfors berättade om de förändringar som pågår i den finska gymnasieskolan, då studentexamen snart övergår till digital form. Som ett led i detta förbereds eleverna i att arbeta digitalt. Man använder sig av Chromebooks och Google Drive som lärplattform. Det var intressant att höra hur de arbetar med Google, även om jag vet om dess fördelar och är en varm förespråkare för att vi måste få till detta även i Sundsvall. Till föreläsningen har de skapat en webbsida där man kan läsa mer om arbetet och också se exempel på hur en sida för matematik kan se ut. Det finns även en flik som heter Digabi (Digitalisering av studentexamen). Där finns info om gamla studentuppgifter, när det kommer att ske och hur den tekniska lösningen ser ut.

– Lyssnade också på ”Två elevers vardag i en digital skola”. Roni Berri och Hadi Fahimifar i åk 9 på Husbygårdsskolan. Skolan är en F-9 skola som har en satsning på iPads. I åk F-5 är det två elever per iPad och i åk 6-9 har man 1:1. Skolan har en IT-pedagog på 80% (teknik, pedagogik)

Vi fick höra på vilket sätt de arbetade med iPads i alla ämnen. Intressant att höra hur de jobbade med paddorna även i de estetiska ämnena. Flera lärare har bloggar med filmer och uppgifter. Exempel på vad man gör i olika ämnen.

  • Bild – en sida med instruktioner till ex. tecknande och vad som ska göras för respektive betyg.
  • Slöjd – de skriver kommentarer, beskriver och utvärderar sina arbeten.
  • Idrott – filmar sina rörelser, mailar till läraren, de tyckte att det var mindre skämmigt då och de tränade på en övning tills de var nöjda med resultatet innan de skickade in.
  • Musik – här använde de sig mycket av garageband.
  • Engelska – läraren har skapat ett kik-konto för att möta eleverna där de är. Han har också en blogg som de interagerar i.

Nackdelar, en del var i början när de fick sina iPads då användes till exempel Facebook mycket. Men med tiden har det blivit att det sysslar man med på rasterna.

Positivt, tidigare var det mycket ”spring” på lektionerna, det har blivit lugnare nu. Man får snabbare info, effektiviteten har ökat (något som de två poängterade flera gånger), papper används inte längre (bättre för miljön, och inget man tappar bort längre). Enklare att möta samhället utanför när man får arbeta med digitala lärverktyg i skolan. I skolan blir det naturligare med källkritik och upphovsrätt. Det är enklare att jobba hemma, iPaden är lättare att bära med i en vanlig väska. Eleverna väljer iPad före dator.

 

 

 

 

 

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: