Hem > Allmänt i skolan > Att våga ta ett steg till

Att våga ta ett steg till

Läser för andra gången Karin Brånebäcks blogginlägg om utvecklingstrappan, och jag känner att jag vill skriva några rader eftersom det är ett inlägg som väcker många tankar hos mig. Jag tror att det är otroligt viktigt att vi vågar ta klivet, att ta ett steg vidare. Om du ser framför dig en trappa som symboliserar vägen framåt, mot vidare utveckling, då blir det så mycket tydligare. Karin har omarbetat en bild som hon har hittat via sociala medier, så att den passar oss i Sverige. Titta på den tänk dig in i hur du skulle kunna vandra uppåt och vad det kan innebära för dig i ditt yrke. Fundera också på hur dina elever skulle kunna få glädje av symboliken. Kanske kan ni tillsammans skapa en trappa med innehåll och symboler som passar er klass. På så sätt så kommer ni att äga er illustration och er symbolik och då kan ni få stor nytta och hjälp av just er trappa.

Jag tänker så här, att när vi väl har börjat vår väg uppför trappan, går det så mycket lättare och vi vågar lite mer. Och för varje kliv tror jag att det känns lättare att ta ett till. Rädslan att ramla ner blir mindre och mindre. För att kunna utvecklas måste vi också våga och det kan vara bra att ha med sig en fråga i tanken. Och den frågan är, ”Vad är det värsta som kan hända?” Börjar vi fundera på detta, det värsta, då är det nog inte så farligt att våga. När vi sen har klarat av något som vi har förutsatt oss att göra då är jag övertygad om att vi har fått en må bra känsla som gör att vi vågar ännu lite mer. Och skulle vi ”misslyckas”, ja då har vi lärt oss något av det också. Sen är frågan, är det verkligen ett misslyckande. Det kanske inte blev som jag tänkte från början, men för den skull behöver det inte vara något dåligt.

Karins bild av utvecklingstrappan.

Segertrappa svensk C

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

