Vi blickar framåt

Förra veckan var jag och mina kollegor i Net21 med på chefsdagen för förskolechefer och rektorer inom grundskola och gymnasium. En heldag med fokus på IT i skolan. På förmiddagen fick vi ta del av när Jan Hylén och Mats Östling berättade om vad som sker i omvärlden idag. Vi fick fundera över, vilka kompetenser är det som är viktiga i skolan idag för att våra elever ska kunna möta framtiden. Väldigt många yrken som dessa elever kommer att möta när det är dags, de finns inte ens idag.

Dagen avslutades med att cheferna delades upp i grupper för förskolechefer, rektorer för grundskolans tidigare år, grundskolans senare år, samt gymnasieskolan. I varje grupp var det en Net21-ansvarig och några Pior som arbetar mot den åldersgruppen. Här gavs tillfälle att prata om vikten av en IT-handlingsplan och hur man ska tänka när man arbetar fram en sådan. Det visades också en mängd exempel på hur man kan arbeta med digitala verktyg och webbresurser i verksamheten. Något som visade sig ge en hel del aha-upplevelser om hur dagens lärare kan arbeta i skolan för att göra skolan som en del av den värld vi lever i. Som också gör att våra elever tycker att det blir mer meningsfullt och faktiskt roligt och intressant i skolan.

Tankar som jag får efter denna dag, är att vi måste bli ännu tydligare med att digitaliseringen i förskola och skola är en viktig fråga för förskolechefer och rektorer och att digitaliseringen faktiskt inte är frivillig. Det handlar om att vara uppdaterad när det gäller teknik, trender och vad som sker i omvärlden. Som ledare måste man vara en förebild och använda sig av de möjligheter och verktyg som finns och som kan underlätta i rollen som chef. Det går naturligtvis inte att ensam hålla sig uppdaterad om allt som sker i omvärlden. Därför är en IT-pedagog och intresserade lärare bra resurser som kan underlätta för skolans ledning när beslut inom detta område ska fattas.

Några av de egenskaper som kommer att efterfrågas i framtiden är att kunna hitta nya lösningar, se nya möjligheter, presentera framför en publik och ha en analytisk förmåga. Inom skolan måste vi därför fundera över och planera för hur vi ska göra för att våra elever ska kunna utveckla dessa egenskaper. Det livslånga lärandet som vi pratat om länge nu, är otroligt viktigt, viktigare nu än någonsin. Människor kommer att arbeta längre, och kommer att göra fler karriärbyten, och det är något som skolan måste förbereda för. Imorgon kommer de flesta inte att fortsätta inom samma yrke och frågan om vad du är kommer att ändras till vad gör du?

Brad Flickinger student_ipad_school – 002

I och med att fler och fler elever använder sig av digitala verktyg och webbresurser blir processen viktigare och viktigare, och frågan är, hur bedömer vi det i skolan. Hur ska en lärare tänka och bedöma elevernas arbeten när de ständigt är i en förändringsprocess. Det är någon vi måste fundera över och prata om i våra arbetslag. Det kommer inte heller att se likadant ut i våra klassrum, med det menar jag att den tiden är nog snart över när alla elever har en dator, eller en iPad och använder samma program/app. Det blir vanligare och vanligare att eleverna vill och får ta med sig sin egen enhet, BOYOD,  och då ställs det krav på en flexiblare lösning i klassrummet. Det ställer också andra krav på pedagogen, men det behöver inte betyda att man som lärare måste kunna varje specifik enhet. Utan det handlar mer om att kunna hantera den mångfald som kommer att finnas i klassrummet. Att det är innehållet som blir det centrala och verktyget det som används för att genomföra en uppgift. Men verktyget kommer att ge så många fler möjligheter. Det blir inte bara text som produceras, det kan lika gärna handla om bild, ljud och film. Det gör att fler elever får lyckas och får chansen att producera och leverera produkter som sen bedöms. I och med att vi får in olika verktyg i klassrummet blir betydelsen av webbaserade produkter och läromedel mycket större. Jag tycker i alla fall att det är en spännande och intressant framtid vi går emot!

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: