Hem > ASL, Konferens > SETT2015

SETT2015

Ja, då var årets besök på SETT avklarat, som vanligt mycket att ta in, men också många bra möten och samtal. I år var vi många som åkte tillsammans, dels var det nästan alla inom Net21, ansvariga och Pior (pedagogiskt IT-ansvariga i skolområdena) även utvecklingspedagogerna i centrum för kunskapsbildning och skoldatatekets pedagoger var med. Vi träffades en vecka innan för att prata om hur vi skulle göra för att få med oss så mycket som möjligt hem och hur vi skulle dela med oss till varandra. Det bollades hit och dit med olika förslag och slutligen kom vi fram till att vi skulle skapa en grupp på Facebook där vi skulle skriva ner reflektioner, tankar och annat som vi ville dela med varandra. Även Twitter med en egen hashtagg, #cfksett användes flitigt. En rolig sak var att en av lärarna som var med upptäckte vinsten med just Facebookgruppen och såg möjligheter att starta upp med sina elever, härligt.
Det kommer inte att bli lätt för de två som ska sammanställa allt, för oj, oj, oj så mycket att läsa. Men så intressant att följa med i trådarna, kändes ibland som om jag satt på samma föreläsning som någon annan.

Vad var då jag och lyssnade på? Jo jag startade med Beppe Singer och hans föreläsning om 10 sätt att misslyckas som lärare. Ett varmt framträdande som gav väldigt mycket. Jag träffade en lärare senare på dagen som berättade att han kände sig styrkt i sin roll och sina tankar kring sina elever efter att ha lyssnat på Beppe.

Nästa föreläsning var om Sjöstadsskolans resa in i digitaliseringen, här berättade Karin Nygårds och Lena Lindblad Petersen om sin skolas resa. Vi fick höra om digitalt ytflyt. Vi fick höra om de fyra förstå; förstå det tekniska systemet internet – förstå sammanhanget internet – förstå sin egen del – förstå att den digitala världen är uppbyggd av kod. Karin berättade om Teachershack och om hur man arbetar med digital kunskap på Sjöstadsskolan. Lena talade om utmaningar, framtid och att få en likvärdig skola, och då särskilt den egna skolan. Jag tar med mig mycket från denna föreläsning till den skola där jag arbetar del av tid som IT-pedagog. Vi har jobbat med IT som verktyg i många år och nu är det dags att ta nästa steg. Något som jag tror kommer att bli en spännande resa.

Malin Larsson bjöd tillsammans med tre elever på en fartfylld beskrivning av hur de arbetar med sitt flippade klassrum. Ett klassrum där inte bara Malin flippar utan även eleverna. När hon insåg att det bara var hennes röst som hördes bestämde hon sig för att hon vill göra tillsammans med eleverna. Eleverna använder till exempel Twitter väldigt mycket i själva processen, sen lägger de ut den färdiga produkten på YouTube.

Sista passet på dag ett lyssnade jag på Micael Hermansson när han berättade om Grej of the day. Något som har spridit sig som en löpeld över landet efter en tidningsartikel. Facebookgruppen svämmar över av material som lärare runt om i landet friskt delar med sig av. Mikrolektioner som gör skillnad och elever som längtar till nästa Grej. Elever som lyssnar, som antecknar, som tar reda på mer och som vinner ny kunskap för att de vill. Vi fick åtta tips att ta med
1. Lägg en rejäl grund
2. Absolut inte överskatta (dom borde ju kunna jag har ju sagt det en gång)
3. Bildstöd
4. Berättandets styrka
5. Höjd ribba! Backa tillbaka och höj ribban
6. Repetera
7. Repetera mer …
8. Repetera lite till (för säkerhets skull)
Och efter lektionen fundera över vad du kommer ihåg, vad vill du berätta hemma. Repetera.

gotd

Tina Thörner pratade med värme om att vara en världsmedborgare, nog så viktigt att tänka på idag. Hon sa också att mycket handlar om attityd och inställning och att vi själva väljer vårt bemötande. De ord vi säger, får de mig och andra att vissna eller att blomstra. Tina pratade också mycket om den egna drivkraften, det gäller att hitta manualen för att vi ska vilja komma framåt och vilja lära mer.

Sista passet på SETT2015 blev för mig om STL, skriva sig till lärande i Sollentuna. Annika Agélli Genlott, doktorand i informatik vid Örebro universitet och Skolutvecklare i Sollentuna berättade om STL, hur eleverna skriver sig till lärande med digital, formativ bedömning. För att skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers läs- och skrivutveckling arbetar man i STL med formativ återkoppling och bedömning för elever i årskurs 1-3. Detta görs genom att integrera digital teknik och digitala arenor. I arbetet med att skriva sig till läsning handlar det mycket om inspiration och förförståelse för att ge eleverna de bästa förutsättningar för att lyckas. I Sollentuna har man tagit detta ett steg längre, genom att eleverna skriver i Google docs i delade dokument. Texten förbättras, genom återkoppling och kamratrespons och när den är färdig publiceras den öppet. I och med att texten ska publiceras blir det viktigt att det är ”rätt” och det resulterar i stolta elever som får lyckas. Annika sa också att när återkopplingen kommer snabbt blir det intressant och roligt. Ibland är det nog tyvärr så att många i skolan får vänta alltför länge på återkopplingen och då har man redan släppt det aktuella arbetet. En positiv återkoppling gör dessutom att man vill arbeta mer med sin text och skriva mer. Intressant var också att man har elever i årskurs nio som arbetar med STL, eftersom det handlar om att skriva sig till lärande så fungerar det i alla årskurser. Återkoppling och publicering är bra för alla.

En del av resultatet från pilotstudien från 2013 visade att läshastigheten var marginellt högre jämfört med traditionell undervisning. Men eleverna skrev längre och mer utvecklande texter, det fanns en högre grad av samarbete och delaktighet och de hade en högre självkänsla. Annika betonar dock att teknik utan en pedagogisk förankring inte per automatik ger ett bättre resultat. När lärare deltar i STL får de också arbeta med återkoppling, vilket inte är helt lätt utan något man behöver träna en hel del på. Det viktiga som Annika återkommer till flera gånger är återkopplingen. Något som jag tycker att vi bör tänka på oavsett med vad vi arbetar inom skolan.
Eftersom jag också är den som ansvarar för ViSoL, vi skriver oss till läsning Sundsvall var det extra intressant att ta del av Annikas föreläsning och det skulle vara väldigt roligt om vårt arbete kunde utvecklas ännu mer.

stl

Vid lunchen dag två fick jag även förmånen att bli fotograferad av Kristina Alexandersson. En fotografering som Jimmie Nordberg startade som tråd på Twitter. Så vi två tillsammans med Mathias Mjörnheim fick agera framför kameran mot en betongvägg i snålblåsten i Kista. En spännande erfarenhet, så tack till dig Jimmie som drog i trådarna och tack till dig Kristina som tog dig tid.

foto-sett2015-kalexandersson

Kategorier:ASL, Konferens
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: