Hem > Allmänt i skolan > Årets hederspris, Framtidsmyran 2015

Årets hederspris, Framtidsmyran 2015

u0s6lpmp1cktxuo0pbubq

Igår kväll var det Framtidsmyran, en gala för personal inom Barn och utbildning i Sundsvall. Här delas det ut priser i olika kategorier och dessa är:

  • Årets förskollärare
  • Årets fritidspedagog
  • Årets lärare grundskola
  • Årets lärare gymnasiet
  • Årets skolledare
  • Årets elev i entreprenörskap
  • Årets medarbetare
  • Årets skolledare
  • Årets hederspris

En trevlig kväll som avslutades med att årets hederspris skulle delas ut. Där sitter jag tillsammans med kollegor, när motivering och namn på pristagaren för årets hederspris läses upp, och det är mitt namn! Fantastiskt roligt och hedrande, en varm känsla sprids inom mig. Det roligaste är att jag nu känner att det  händer så otroligt mycket inom skolan i Sundsvall, vi är verkligen på gång mot Sveriges bästa skola 2021.

Automatiskt börjar jag också tänka tillbaka på den resa som jag och andra runt omkring mig gjort fram tills idag.  Ibland har jag tyckt att det har gått för långsamt, jag vill ju så mycket:)

Runt åren 1999-2000 började vi använda dator i det arbetslag jag då arbetade i. Vi använde redan då en webbtjänst för kontakt med andra skolor i landet (kommer inte ihåg vad den hette). Eleverna i de olika skolorna fick skriva till varandra kring olika teman. Vi såg att det skapade en motivation när de fick mottagare för sitt skrivande. Det fanns också program på datorn där eleverna kunde ”skriva till en bild”. Det här var innan vi visste något om ASL, men det var på sätt och vis lite som det arbetssättet. Flera elever, främst pojkar som inte var intresserade av att skriva, kunde skriva berättelser på flera A4-sidor när de fick infoga en bild som de själv valt i sitt dokument och skriva utifrån den.

Läsåret 1999-2000 deltog vi i den första omgången av ITiS med ett Storylinearbete. I det arbetet fick eleverna fota, skanna och skriva sina texter på dator. Det var fyra klasser och varje klass hade tillgång till 3-4 datorer.  Där och då väcktes mitt intresse för att jobba med de möjligheter som IT i skolan ger. Jag sökte som ITiS-handledare året därpå och fick möjligheten att vara det under de återstående åren av satsningen. Ett otroligt stimulerande arbete att få möte arbetslag från olika skolor från åk 1 i grundskolan till gymnasiet.

När ITiS var slut, fick jag förmånen att arbeta som IT-pedagog på skolan. Under en tid med hela 100%. Vi startade en IT-grupp och arbetet med att inspirera och stötta kollegor blev min vardag. Vi gjorde också så att lärare som önskade inköp av datorer, kameror med mera, fick skriva och berätta vad de ville arbeta med och varför de i det arbetet behövde ett digitalt verktyg. På så sätt fick vi en pedagogisk tanke kring inköp och användning.

Hösten 2003 fick skolan projektpengar av Microsoft för att lyfta fram flickorna, och integrera IT på olika sätt i elevernas inlärning. Dessa pengar användes för att skapa ett mediatek och starta arbetet med en skoltidning, Kyrkmobladet. En tidning som gavs ut fram till och med år 2010.

ASL, att skriva sig till läsning kom in i mitt liv via en föreläsning av Arne Trageton hösten 2004. Tillbaka på skolan berättade jag om detta och en lärare, Karin Murberg, tände på idéen. Under jullovet ställde vi iordning klassrum och i januari 2005 startade Karin tillsammans med en fritidspedagog upp arbetet. Idag arbetar alla på skolan F-2 med ASL.

Parallellt med arbetet på skolan var jag också engagerad i arbetet med att inspirera och sprida hur IT kan vara ett verktyg för lärandet. Vi startade en pedagogisk IT-grupp i Njurunda 2006, NIKT (Naturligt användande av IKT). Vi erbjöd föreläsningar och mässor/konferenser. Vi skapade också en tipsbank för förskola till och med årskurs 9. Denna innehöll konkreta tips på hur man kunde integrera IT i det dagliga arbebetet, i ”traditionella” uppgifter. 2008 bestämde vi oss för att ha en monter på Skolforum och vi var några som åkte ner för att visa upp och berätta om NIKT. Vårt arbete uppmärksammades och vi fick Skolforums skolutvecklingspris det året.

2007 blev jag nominerad till Guldäpplet och blev en av tre finalister som fick åka till Skolforum. En stor ära och ett oförglömligt minne.

Nästa stora satsning på IT i skolan blev PIM, något som Sundsvall deltog i under åren 2008-2012. Även här uppmärksammades Sundsvall och vårt sätt att bygga fortbildningen på. Många kommuner använde vårt tänk som mall för sitt. På PIM-galan 2008 blev Sundsvall guldkommun för att vi var den kommun med flest pedagoger som gjort PIM5 på viss tid.

Efter PIM, blev det ett tomrum, många pedagoger undrade, vad händer nu. Frågan de ställde var, nu kan vi hantera dator och program, men hur går vi vidare? Man kan väl säga att Net21 blivit den fortsättning som efterfrågades. Net21 arbetar bland annat med nätverksbyggande, omvärldsbevakning, fortbildning, inspiration, pedagogiska caféer.

Läsåret 2012/13 startade ViSoL, vi skriver oss till läsning, upp i Sundsvall. En satsning som lockade många intresserade och som gjort att vi fortsatt och nu snart avslutas det tredje läsåret. Planeringen inför läsåret 2015/16 är i full gång och snart kommer det att bli möjligt att anmäla sig.

Jag kan inte titta tillbaka utan att nämna Mittlärande, konferensen som genomfördes för andra året nu i februari. Det är otroligt roligt och inspirerande att få arbete med en konferens på hemmaplan och att vi får möjlighet att ta del av intressanta föreläsare från hela landet. Men också att vi får lyssna på inspirationsföreläsningar av pedagoger från vår egen kommun gör att vi kan fortsätta utvecklas tillsammans.

Det blev ett långt inlägg, men så kan det bli när man backar i tiden och tänker på allt som hänt under dessa år. Jag har säkert glömt en del, men det här var vad som dök upp i mina tankar när jag kikade i backspegeln. Nu blickar jag framåt och tillsammans ska vi fortsätta arbeta för att våra elever ska få använda IT på ett meningsfullt sätt.

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. 24 april, 2015 kl. 10:22

    Du har en ruggig meritlista. Imponerande!

  2. 24 april, 2015 kl. 10:48

    Har ju varit med ett tag:) Det roligaste nu är att det händer så mycket i Sundsvall och i hela landet. En stor och bidragande orsak tror jag är sociala medier och delakulturen som finns nu. Man är liksom aldrig ensam.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

