Imponerad

Jag måste skriva av mig, jag måste berätta hur imponerad jag är över mina kollegor på skolan. Hur kommer det sig att jag gör det just nu? Jo, nästa vecka ska jag hålla i ett inspirationsmöte på Framtidens lärande om Digitala verktyg i skolan – varför och hur! Jag ska prata om hur vi arbetat och arbetar med IT på vår skola. Jag tycker att jag har ganska bra koll på vad som görs, men för att få ett bra underlag till min presentation skickade jag ut en förfrågan till alla och bad om ett kort svar om vad just du gör och varför. När jag sitter och läser och sammanfattar svaren blir jag så grymt imponerad. Jag blir glad och stolt över att jobba på Kyrkmons skola. Här är eleven i fokus och det som görs med hjälp av IT har inget självändamål utan det finns en tanke bakom.

8568830008_a385c0e121_h
 Kickoff Meester App By Waag Society

Det har varit en resa att komma hit, och slutstationen den har vi inte nått ännu. Egentligen så hoppas jag att vi inte kommer fram någon gång. För det skulle betyda att vi slutar att utveckla oss och det går ju inte, eller hur! Vi arbetar i en lärande organisation och vi måste följa med i forskning och vad som händer i omvärlden. Våra elever ska arbeta i en framtid som vi inte har en aning om hur den kommer att se ut. Därför gäller det också för pedagoger i skolan att hålla sig uppdaterade och att använda sig av digitala verktyg för att ge eleverna de bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan och i framtiden. Det är det här vi ska förhålla oss till och det är det som jag känner att mina kollegor gör så bra.

I mitt huvud pågår ständigt något. Jag läser ett inlägg på Twitter, jag får uppslag via en blogg eller ett artikel, jag deltar i samtal med kollegor runt om i landet, allt detta gör att det händer något hos mig. Det blir idéer som jag släpper på skolan, ibland tror jag att mina kollegor kan bli lite trötta på mig:) Men ofta får jag gehör från någon, och blir det inte första gången, så kanske det blir andra eller tredje. Man måste ju få tid att fundera och tänka på vad kan det Heléne föreslår göra för att det ska bli något bra för mina elever. Så vi jobbar vidare, vi är här och nu, men vi blickar också ständigt fram mot nya mål.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

