Hem > ASL > Visol, avslut och nystart

Visol, avslut och nystart

Vi skriver oss till läsning, Sundsvalls upplägg av att skriva sig till läsning. Det är en av mina uppgifter, och något som jag verkligen brinner för. Den 19 maj hade vi avslut för de pedagoger som deltagit under läsåret 2014/15. Det blev ett lite annorlunda avslut, där vi genomförde ett Edcamp och även bjöd in tidigare års deltagare. En inspirerande eftermiddag som gav mersmak. Jag hade förmånen att få rotera i de samtalande grupperna, och det engagemang som mötte mig bekräftade att arbetssättet passar för alla. Med alla menar jag naturligtvis våra elever, men även de pedagoger som arbetar i klasser och med Visol.

Några som i starten av läsåret kände att man var ute på lite svag is, har under resans gång sett möjligheter, vågat prova på och sett resultat. Man har sett elever som känner skrivglädje, delaktighet och nyfikenhet. Att man kan fånga eleverna där de befinner sig, att de får bättre möjligheter att bearbeta sina texter och att de får lyckas. Pedagogerna har känt en styrka i att mötas och få samtala om svårigheter och funderingar som finns när man startar upp ett nytt sätt att arbeta. Men de har också delat med sig av framgångsfaktorer och gett varandra tips och nya idéer.

Dessa träffar ger positiv energi och jag är så tacksam att jag får vara en del i allt detta, och tänk om… Tänk om det som flera sa och skrivit i sin utvärdering, kunde bli något som vi gör över hela kommunen. Tänk om alla som arbetar med yngre åldrar skulle genomgå Visol och arbeta med att skriva sig till läsning. Då skulle våra elever få en likvärdig gemensam start inför sin fortsatta skolgång. Men det är aldrig fel att drömma, och det är en av mina drömmar.

Del av utvärdering Visol 2014/15

Denna vecka var det så dags för kick-off för Visol läsåret 2015/16 och jag fick träffa de nya deltagarna. I alla fall halva gruppen, eftersom alla placeringar på skolor inte är färdiga i dagsläget. Den andra halvan får jag vänta med att möta tills i augusti. Att det blev uppstart nu i slutet av en termin beror på erfarenheter från årets deltagare. Det flera av dem upplevde när de startade upp i början av september, var att planeringen redan var gjort och så blev man tvungen att tänka om och tänka nytt. Förslaget var att starta upp som vi nu gör, innan sommaren. För att ha med tankar och kanske läsa på lite och på så sätt vara lite igång när terminen med eleverna startar.

Återigen fick jag träffa pedagoger som är intresserade av skolutveckling och vad IT kan tillföra undervisningen. Jag ser fram emot ännu ett läsår med nya möten och nya lärdomar. Vi lär tillsammans!

Kategorier:ASL
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

