Hem > Digitalkunskap > Digitalkunskap och kollegiala samtal

Digitalkunskap och kollegiala samtal

En förmiddag under vecka 44 arbetade vi på skolan med Digitalkunskap. Vi har under en tid pratat om att vi vill att digitalkunskap ska ingå naturligt i alla ämnen och inte vara ett ämne för sig. I alla fall så länge inget annat sägs från högre instans. Detta gör vi för att vi vill att eleverna ska använda sig av IT i sin vardag i skolan och inte vid enskilda tillfälle. Vi vill att man arbetar med till exempel källkritik och upphovsrätt i flera ämnen och på ett naturligt sätt, så att det blir meningsfullt och trovärdigt. Vi vill att man tar tillvara på möjligheterna som film och ljud ger för elevernas inlärning och möjlighet att producera för mottagare. Vi vill att man ser möjligheterna med bloggen för kommunikation och respons.

Vårt arbetsmaterial utgår till stor del från Karin Nygårds och Terese Raymonds arbete med Digitalkunskap som finns på Teacherhack. Utifrån detta har jag utarbetat en grund och ändrat och lagt till så att det ska passa oss på Kyrkmons skola. För att det ska bli ett dokument som vi äger tillsammans på skolan valde vi alltså att låta fler vara med och tycka till och fundera över vad som bör ingå och kan arbetas med inom respektive ämne. Lärarna på skolan delades därför in i grupper utifrån de ämnen som de undervisar i och fick här tid att samtala för att komma fram till ytterligare innehåll i materialet. Till sin hjälp hade de läroplanen och länkar till relevanta webbsidor.

Jag gick runt i de olika grupperna och det var otroligt givande att få sitta med en stund och följa de engagerade samtalen. Kommentarer efteråt var att det är det här som saknas och som man önskar mer av. Tid till pedagogiska samtal. Varför ska det vara så svårt att få till i skolan? Det borde vara grunden till allt, att faktiskt prata med varandra. Dagen gav så mycket mer än påfyllnad av Digitalkunskap för Kyrkmons skola. Det gav inspiration och glädje och nya sätt att tänka. Dags att fundera på hur vi löser detta i framtiden. Mer tid för pedagogiska och reflekterande samtal.

 

Flickr Photo: C. VanHook (vanhookc) – CC BY-NC-SA

 

Nåväl, nästa steg blir att planera för hur vi går vidare och färdigställer vårt material. Vi ska även lägga in om digitalkunskap i förskoleklass och på fritids och viktigast av allt hur gör vi så att detta blir levande i vardagen i varje klassrum.

Jag tänker också att det måste vara ett levande dokument som förändras utifrån förutsättningar och vad som händer i omvärlden. Fortsättning följer.

 

Kategorier:Digitalkunskap
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: