Hem > Digitalkunskap > Digitalkunskap i skolans ämnen

Digitalkunskap i skolans ämnen

 

Jag har funderat en hel del på det här med digitalkunskap och hur det ska in i skolan. Jag har aldrig varit förtjust i tanken på att digitalkunskap och IT överhuvudtaget ska vara ett eget ämne. Jag vill inte heller som IT-pedagog vara den som går in i klasserna och har till exempel digitalkunskap. Min åsikt är att det ska ingå naturligt i alla ämnen, just för att det ska bli naturligt. Om IT som digitalt lärverktyg är naturligt för pedagoger och något som de är vana att använda, då kommer pedagogerna också att bli mer och mer öppna för nyheter och ta till sig nya möjligheter till lärande.

bild-digkunskapDet är en av anledningarna till att vi nu på Kyrkmons skola arbetat fram hur vi ska arbeta med digitalkunskap i alla våra ämnen, inklusive i förskoleklass och fritidshem. Ett dokument som ska vara vår ledstjärna i detta arbete, Digitalkunskap på Kyrkmons skola.

 

 

 

Men, naturligtvis handlar det också om vart man startar. Arbetar man på en skola där IT känns långt borta och väldigt nytt, då är det svårare än om det redan är ganska inarbetat. På vår skola har vi använt IT som verktyg i många, många år. Vi var tidigt ute med att delta i ITiS, faktiskt redan i första omgången. Vi satsade tidigt på datorer i klasserna och hade 3-4 datorer i varje klass i början av 2000-talet. Samtliga pedagoger, inklusive fritidspersonalen gjorde PIM och vi var den första skolan som gjorde inspirationsuppgiften till Net21. I dagsläget har vi iPads till våra elever 3-1 i några klasser, övriga har 2-1. Vi har arbetat med Att skriva sig till läsning sen januari 2005 och det har också gjort att det varit väldigt naturligt att arbeta digitalt.

Hur har vi då kommit dit? Ja inte är det för att jag har varit inne i klasserna och arbetat, utan istället har jag haft fortbildning med pedagoger på olika sätt genom åren. I början var det fortbildning som mycket handlade om att hantera programvaror och bli trygg med dessa. Men ganska snart gick det över till inspiration och vad dessa programvaror kunde göra för elevernas lärande. Jag har deltagit i lärarträffar regelbundet varje månad. Lyssnat av vad man ska arbeta med och kommit med förslag på vilka digitala verktyg som skulle vara lämpliga just då. Jag har haft workshops och vi har använt studiedagar för fortbildning och inspiration. Naturligtvis har jag ibland också arbetat med elever, vi har jobbat med skoltidning, skapat film och jag har varit i klasser och pratat om källkritik, upphovsrätt och internet. Men min tanke är hela tiden att detta ska lärare kunna göra själva, ju mer de lär sig och ju tryggare de blir så kommer det också att bli så.

Under dessa år har vi givetvis inte haft samma personal, det kommer någon ny varje läsår. Detta läsår fick vi hela nio nya medarbetare. Det har gjort att vi måste prata mer och fundera varför vi gör som vi gör, och det är något som är väldigt nyttigt.

LadyGeekTV_--

Nåväl tillbaka till starten, digitalkunskap i skolans alla ämnen. Under hösten har jag tittat på Teacherhack, en sida av Karin Nygårds och Terese Raymond. Det arbetet har gett mig inspiration och utifrån detta arbetade jag fram en modell för vår skola. Jag har hämtat väldigt mycket från Teacherhack, tack för delakulturen, vad gjorde vi utan den. Hämtat, ändrat, tagit bort och lagt till. Sen var det dags för våra pedagoger att tänka till. Vecka 44 fick alla sitta en förmiddag tillsammans i ämnesgrupperingar. Fundera i gruppen, komma med synpunkter och lägga till och ta bort för att vi skulle få ett så bra dokument som möjligt. Vårt dokument Digitalkunskap har sedan varit ute på remiss, för att vi nu slutligen ska känna att det är så här vi ska försöka arbeta. Vi är dock medvetna om att det händer väldigt mycket inom området, och att det kommer nytt hela tiden, därför kommer detta dokument att behöva revideras med jämna mellanrum.

Det är nu arbetet startar, mycket sker redan, men inte allt. IT på fritids, det är något nytt, som vi kommer att starta upp under våren. Det viktiga nu är att vi funderar på hur vi går vidare för att det ska bli så bra som möjligt för både elever och pedagoger. Idag används våra iPads och datorer i alla klasser, i stort sett dagligen. Men utmaningen är att plocka in mycket av det nya, det som finns med i digitalkunskapen. Hur jobbar vi med bloggar och flippat, hur får vi in programmering och mycket annat som kan göra skolan mer viktig och på riktig med hjälp av digitala lärverktyg.

Jag kommer att erbjuda workshops, för frivilligt deltagande, jag kommer att delta på lärarträffar ibland, och vi ska bli bättre på att dela med oss av vad vi gör på våra gemensamma träffar. Vi ska se till att vi pratar mer och inspirerar varandra mer. Det känns verkligen som vi nu tar nästa steg och jag ser med förväntan och glädje fram emot kommande dagar.

teachingsagi-

Kategorier:Digitalkunskap
  1. kypekm
    17 december, 2015 kl. 04:34

    Vilken bra sammanfattning av vårt arbete med att få in IT som en naturlig del i skolans alla ämnen. Nu tänker vi framåt och värdeskapande. Heja Kyrkmon!

  2. 17 december, 2015 kl. 07:41

    Jag håller med, det känns positivt och roligt att jobba vidare med vårt tänk. Kommer inte alltid att vara lätt, men det är nog det som är bra, att få tänka till ibland. Vi måste komma ihåg våra elever också, de har mycket klokhet att bidra med. Nu kör vi!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

