Hem > Allmänt i skolan > Nytt försök

Nytt försök

Länge sen, väldigt länge sen var det som jag skev ett blogginlägg. Jag har tänkt så många gånger att jag skulle skriva. Det har inte fattats ämnen eller tankar som jag velat sätta på pränt, men jag har prioriterat bort det. När dagarna rinner iväg och det är så mycket som ska göras och planeras för, då är det lätt att välja bort det här med att skriva ett blogginlägg. Men nu har jag bestämt mig, jag ska göra ett försök igen. Jag sätter av tiden i min kalender och så hoppas jag att det ska funka. Tidiga fredagsmorgnar, när jag är nästan ensam på min arbetsplats, då tänker jag skriva av mig. Jag har också haft lite svårt att veta riktigt vad jag ska skriva om, men jag tror att jag vet nu. Det kommer att bli en del om mina tankar kring de olika roller jag har som it-pedagog och om de människor jag möter dagligen, både de stora, de mindre och de mitt emellan.

Min tjänst är uppdelad på så många olika uppgifter och det är otroligt roligt, intressant och givande. Men det blir ibland svårt att veta när jag ska göra det ena och det andra. Mycket går in i varandra, men ändå inte och då är det återigen det här med prioriteringar. Det gäller att få ihop pusslet och planeringen. Min kalender i Google är mitt allt, min livlina. För mig är det viktigt att föra in allt smått som stort. Inte bara möten, utan verkligen att lägga in tid för mitt ”eget arbete”. Det gör att jag kan känna mig trygg och lugn i att jag faktiskt ska hinna med mitt att göra. Sen spricker det ibland, och då sitter jag där någon kväll för att hinna ikapp. Men ändock så är denna kalender otroligt viktig för mig. Ibland funderar jag på hur det gick att klara av vardagen utan internet och molnet. Tänk att alltid vara tvungen att bära med sig sin kalender och andra dokument. Eller de gånger man tänkte att jag klarar mig utan, och det naturligtvis var just den gången man verkligen behövde tillgången till … Idag är allt jag behöver alltid med, det gäller både mitt arbete och i det privata livet. Mobilen, plattan, datorn, egen eller lånad, det spelar liksom ingen roll, så underbart. Sen kan det ju finnas problem med att ständigt vara uppkopplad och där gäller det också att tänka till och sätta gränser. Allt för att orka med det fantastiskt roliga och härliga arbete jag har. Många av de här tankarna kommer jag att återkomma till i kommande inlägg, så det får räcka för nu.

google-cal

Vad sysslar jag med då, vad kommer jag att skriva om?
Jag arbetar två dagar i veckan på Kyrkmons skola i Njurunda, där har jag varit i många, många år. Där driver jag allt som har med it i skolan att göra. Först och främst handlar det om det pedagogiska, men det blir även en hel del praktiskt med iPads, andra lärplattor och nu chromebooks. Som tur är har vi även en it-resurs som tar det mesta praktiska, annars skulle det inte fungera. Veckans övriga tre dagar är det Net21 som gäller. Det är Sundsvalls kommuns it-pedagogiska resurscentrum, som blev en förlängning av arbetet med PIM. Ett sätt att fortsätta det arbete som påbörjades då, att stötta pedagoger inom Barn och utbildning i användandet av it som pedagogiskt verktyg. I den här delen ryms också många olika uppgifter. Det är fortbildningar av olika slag, det är nätverksträffar och de senaste åren har även Mittlärande blivit en del av detta. Mittlärande är mellannorrlands, eller kanske till och med Norrlands största konferens inom området lärande idag. En konferens som drivs i samarbete med Net21 och Mediotek Sundsvall, som vi i Net21 ingår som en del i.

harstrom_220916_4381-beskuren

Foto: Svanthe Harström

Förra veckan genomfördes Sundsvall Business Awards och där var jag och Jeanette Larsson Tostar nominerade till priset som Årets ambassadör. Vi gick inte hela vägen, men bara att vara nominerade känns som ett stort erkännande.

Arbetet och tankarna kring Mittlärande 2017 påbörjades bara ett par veckor efter avslutad konferens i februari i år. Många föreläsare kontaktades redan i juni och just nu är vi inne i en fas där de externa föreläsarna i stort sett är bokade och nästa steg blir att planera in inspirationsföreläsare. Pusslet ska börja läggas.

 

 

 

 

 

Detta får vi bli allt för denna fredag och jag hoppas att vi möts nästa vecka🙂

 

 

Kategorier:Allmänt i skolan
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

