Klassrumsbesök

Förra torsdagen på väg hem, stötte jag ihop med en av lärarna på skolan, Kyrkmons skola, vi blev stående och samtalade om vad som var på gång i hans klass just nu. Det blev ett intressant samtal om möjligheter och om elevers driv när de får arbeta med något meningsfullt och med tidsenliga verktyg. Jag tyckte att det lät så intressant så jag planerade in ett besök i klassen, som är en årskurs 5.

Denna femma är en av de klasser som just nu ingår i en pilot för att arbeta med GAFE i Sundsvall. Eleverna här använder iPads och de har två till en. Övriga i kommunen som är med i piloten är en tvåa på samma skola, åk 3 och åk 7-9 på Stöde skola, dessa använder chromebooks och har en till en. Dessutom ingår ett program på gymnasiet som har PC som digitalt verktyg. Nåväl, igår morse klev jag in i klassen för att ta reda på vad det är de arbetar med just nu.
På Kyrkmons skola har vi ett likabehandlingsarbete som heter ROS, det står för Respekt, Omtanke och Samarbete. Under ett läsår arbetas det kontinuerligt med olika teman knutna till ROS och denna period är temat Kamratskap. Detta som en kort bakgrund till det arbete som nu pågår i denna klass.

Eleverna ska skapa en serie med utgångspunkt i ämnet kamratskap. De har fått ett antal frågor via en uppgift i Google Classroom, som de ska ta ställning till. Här skriver de ner de tankar de får utifrån dessa frågor. De får även välja ut en eller ett par synpunkter som de delar med sina klasskamrater i Google dokument.

manadens-tema-kamratskap

Tillsammans med en kamrat börjar arbetet med att skapa ett manus och en storyboard. Eleverna ska fundera ut en handling till sin serie, vilka händelser och vilka personer som ska finnas med. Utifrån detta bygger de sin planering och storyboard. Nästa steg blir att fota de olika scener som behövs, de lånar med sig sina klasskamrater och tar foton på olika scener och platser. För att fota använder de sig av sina mobiltelefoner och laddar upp bilderna i sin egen Drive i GAFE. Eleverna har naturligtvis Eduroam på sina telefoner så att de inte behöver använda sin egen uppkoppling.

manus-kamratskap

Nästa steg är att gå till en bildbehandlingsapp för att fixa till sina foton. De använder sig då av Photogene och sedan av appen My Sketch för att ändra bilderna så att de ser ut som tecknade. Ibland behövs även foton som de inte kan arrangera själva och då får de gå ut och leta på nätet och i det sammanhanget kolla om bilderna är okej att använda och naturligtvis skriver de även ner fakta om bilden, fotograf, licens med mera. När storyboard och bilder är klara öppnar de appen Strip Designer för att skapa sin serie. Min förhoppning är att dessa serier sedan kommer att publiceras på skolans digitala bibliotek Bibblan.

img_1327

Den kreativitet som flödar i klassrummet är spännande att se. Jag fick lyssna på många klokheter när jag fick tanken om innehållet i en serie berättad för mig. För mig känns det så bra när ett arbete på detta sätt blir meningsfullt och de digitala verktygen används på ett kreativt sätt i ett sammanhang. Det handlar inte om att lära sig att behandla ett foto vilket som helst, inte om att prata om Creative Commons i största allmänhet, utan om att göra det för att det behövs för att skapa något. Något, en serie om kamratskap som kan delas och läsas av andra. Serier som kan ge upphov till samtal i andra klasser och grupperingar, som kan skapa ett värde för andra.

Jag tänker slutligen också på alla diskussioner som idag förs om mobilens vara eller inte vara i klassrummet. I detta fall används den i skolarbetet på ett naturligt sätt, inget konstigt med det. När några elever hade fotat la de tillbaka sina mobiler i en låda som de har för dessa. När mobilen behövs igen, ja då är det bara att hämta den. Inget konstigt med det. Om man har samtalat om hur mobilen ska användas, då är det inga problem. Det är så vi måste tänka i skolan, vi använder de verktyg vi behöver när behovet finns. Om vi förbjuder har vi inte heller möjlighet att på ett realistiskt sätt lära våra elever hur en mobil ska användas och vad man bör tänka på.
En liten praktisk parentes, när mobilerna läggs undan och inte används då får varje elev sätta på flygplansläge. Det gör att nätet i lokalen inte belastas utav dessa utan kan användas av klassens iPads fullt ut.

15347555878-1

 

Fortsatt trevlig fredag och trevlig helg!

 

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: