Hem > Allmänt i skolan, Konferens > En trappa i repris och så mycket mer

En trappa i repris och så mycket mer

guldtrappan2016I veckan var vi ett antal personer som reste från Sundsvall till Framtidens lärande. Det var vår ordförande i Barn- och utbildningsnämnden, vår it-strateg, samt flera av oss som arbetar inom Centrum för kunskapsbildning med frågor som rör it i förskola och skola. Det främsta syftet med resan var att vi för andra året i rad skulle få ta emot kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan. Men det ingår så mycket mer än att enbart ta emot ett pris. Konferensen är en mötesplats för beslutsfattare, politiker, rektorer, pedagoger och många, många fler med skolan i fokus.

 

Vi fick möjlighet att lyssna på flera intressanta föreläsare, delta i inspirationsföreläsningar, och en stor del var också våra egna föreläsningar som flera av oss höll i. Det kändes otroligt positivt att Sundsvall kunde bidra med så mycket till Framtidens lärande. Våra föreläsningar var mycket uppskattade och det var många som visade intresse, stannade kvar och samtalade och nya kontakter knöts.
Själv pratade jag tillsammans med Jeanette Larsson Tostar om Hur får vi ”verkstad”? Digitala verktyg och it som stöd för lärande. Här berättade vi om hur vi i Net21 skapat nätverk för att öka likvärdigheten när det gäller it som digitalt verktyg i våra olika verksamheter. Vi visade även på hur konferensen Mittlärande blivit en allt större konferens inom lärande och hur vi tillsammans med våra kollegor arbetar på att få den att bli en större del i det pågående arbetet på den lokala enheten.

coaching-hiDet var mycket tänkvärt som vi tog med oss tillbaka hem. En del tankar som vi fortsätter att samtala om i olika grupperingar och en del som det kanske kan bli verkstad av direkt. Något som flera av oss fastnade för, var Kalmarsunds gymnasieförbunds arbete med Digitala coacher. Ett mycket intressant upplägg som går ut på att elever får ansöka om att bli digital coach för övriga elever på gymnasiet. De digitala coacherna ska stötta andra elever i deras digitala utveckling. De är med vid läsårets start och utdelningen av datorer till nya ettor och tar även hand om supportärenden för elever. Eleverna berättade också att de ser sin tid som digital coach som mycket intressant och lärorik och att de fått ett bättre självförtroende. Detta bland annat genom att själva hålla i föreläsningar och instruera andra elever.

 

Jag ser många möjligheter med digitala coacher och jag tänker också att det kan användas i hela skolan, från tidiga år och uppåt. Eftersom vi på många skolor i Sundsvall idag arbetar med värdeskapande, öppnas här ytterligare en möjlighet. Områden som dessa skulle kunna arbeta med, är dels det rent praktiskta runt hårdvara. Men sen ser jag möjligheter att arbeta med frågor som netikett, källkritik, upphovsrätt med mera. Dessa coacher skulle även kunna stötta pedagogerna i deras arbete. Spännande! Jag hoppas och tror att det här kommer att vara något som vi efter Framtidens lärande kommer att arbeta fram ett eget koncept kring.

konferenssmart

 

Jag försökte och försöker att tänka som vi lär ut till Mittlärande, att vara konferenssmart. Att jag själv innan funderade på vad jag ville få ut av Framtidens lärande. Att jag under konferensen deltog i samtal och möten och tog del av det som kollegor från andra delar av landet visade upp. Slutligen att jag ser till att ta till vara på reflektioner och idéer som jag fått själv och tillsammans med mina kollegor. Allt för att Framtidens lärande, som en av många konferenser gör skillnad för mig i mitt arbete.

 

Önskar dig en trevlig helg, och du gör något som ger mervärde för dig!

 

 

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

