Hem > ASL > Reflektioner om reflektioner

Reflektioner om reflektioner

För femte läsåret i rad genomförs Visol, vi skriver oss till läsning i Sundsvall. Våren 2011 satt jag tillsammans med en kollega, Jeanette Larsson Tostar och bollade tankar och idéer om att kunna starta upp ett övergripande arbete med Att skriva sig till läsning i vår kommun.

Jag stötte på arbetssättet en decemberdag år 2004 när jag var i Östersund och lyssnade på en föreläsning med Arne Trageton. Den entusiasmen och tron på varje enskild elevs möjligheter att lyckas som Arne förmedlade, den gjorde att jag blev helt såld på detta. Det blev en aha-upplevelse och jag tänkte, varför är det inte så här man arbetar med skriv- och läsinlärningen i skolan. Skriv- och läsinlärning, Arne vände på hur vi normalt säger, alltså läs- och skrivinlärning. För enligt honom och flera med honom så är det enklare att lära sig att skriva än att läsa, bara man har rätt verktyg, och med digitaliseringen fick vi tillgång till verktyg som underlättar. Upplyft och inspirerad och i tanken att så här måste man bara jobba med de yngre eleverna, återvände jag till min skola.

På ett möte fick jag tillfälle att berätta om mina tankar, jag visade även en film där Arne Trageton berättade om den studie han hade gjort i fyra nordiska länder och om de resultat det gett. Den dagen hade jag tur, en av lärarna på skolan, Karin Murberg, som just då hade en etta, blev intresserad. Detta var alltså i december och vi bestämde oss för att försöka starta upp när vårterminen började i januari 2005. Med på spåret var även den pedagog som hade ansvar för en av förskoleklasserna på skolan, och dessa två arbetade nära varandra. Vi använde ett par dagar av lovet till att möblera om i klassrummet och skapa olika miljöer. Klassen hade redan ett par gamla datorer och vi fick möjlighet att skaffa ytterligare några. Det fanns en del skrivet om arbetssättet, bland annat i tidningen Datorn i utbildningen, som hade haft en artikelserie om just att skriva sig till läsning. Vi läste, reflekterade, samtalade och planerade, och i januari körde de två klasserna igång. På den vägen är det på Kyrkmons skola, där alla klasser i F-2 nu arbetar med Att skriva sig till läsning.

Tillbaka till våren 2011. Under många år hade jag haft en önskan om att fler i kommunen skulle få arbeta med att skriva sig till läsning, men inte sett hur det skulle gå till. Denna vår hade jag en del av min tjänst hos AV-media, numera Mediotek Sundsvall och där fanns utrymme för att ta tag i detta. Projektet Läsa, Skriva, Räkna var inne på sitt sista år och jag såg möjlighet att försöka söka pengar till att erbjuda fler i kommunen att arbeta med att skriva sig till läsning. Tillsammans med Jeanette skrev jag en projektansökan som blev antagen och Visol tog sina första stapplande steg. Visol står för Vi skriver oss till läsning och det är samlingsnamnet för vårt arbete i Sundsvall.

Det blev en lite lång start för det jag tänkte skriva om, reflektioner om reflektioner. Det jag tänker på då är de reflektioner som deltagarna i Visol delar med sig av. Det sker när vi ses på våra återkommande träffar under läsåret. Det sker också till stor del vid litteraturläsningen. Under läsåret läses fyra böcker som knyter an till Att skriva sig till läsning, lärmiljöer och digitala verktyg i undervisningen. Till varje läst bok plockar var och en ut några citat som man fastnat för och skriver ner egna tankar om det citatet i vår gemensamma konferens i FirstClass. Det kan till exempel vara något som man får en aha-upplevelse av eller något man inte riktigt håller med om eller förstår. Det viktiga är att verkligen tänka till och reflektera och ta med sig i vardagen på något sätt.

Jag har alltså nu för femte läsåret i rad haft förmånen att få ta del av dessa pedagogers tankar och funderingar. Jag blir alltid lika berörd när jag läser citaten och reflektionerna. Det finns så mycket klokhet i dagens skola, så mycket omtanke och så mycket känsla för att ge varje elev möjligheter att lyckas. Självfallet är det inte Visols förtjänst, men jag är övertygad om att det kan bidra mycket, just för att det inte enbart är ett sätt att lära sig att skriva och läsa utan även ett förhållningssätt. Ett förhållningssätt som bygger på elevens förutsättningar och intressen på ett lite annat sätt än vid traditionell undervisning. Under dessa år har jag också mött så många pedagoger som kastat sig ut och känt lite gungfly under fötterna, men likafullt vågat. Några kanske inte släppt allt det ”gamla” utan tagit ett litet steg i taget och det är helt okej. Det är viktigt att vara trygg i det man arbetar med för att det ska bli bra. Man måste tro på det man gör. Men att få reflektera och samtala med kollegor det kan göra att det där steget faktiskt tas och det kanske blir ett steg till och ett till.

5210227226

Vi borde bli bättre på att reflektera och försöka avsätta tid till det. För om vi inte vet varför vi gör som vi gör då blir det kanske inte det bästa vi gör. Det kan vara svårt att själv ta sig denna tid. En tanke jag har, är att det kanske ska vara något som skolledningen tar på sig. Att skapa möjligheter till reflektioner, egna och gemensamma. Läs samma bok, läs olika böcker inom samma område, se en film, lyssna på en pod eller något annat. Men se till att det blir något mer av det som görs. Använd arbetslagsträffar till dessa viktiga tankar och samtal. Låt det praktiska avhandlas digitalt, där det bara handlar om att boka och få ihop tider med mera. De tillfällen vi ses bör användas klokt för att vi ska få ut så mycket som möjligt av dem.

Imorgon är det tredje advent och vi tänder det tredje ljuset, ta dig en stunds reflekterande i skenet av ljusen och njut av dagen.

 

Kategorier:ASL
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

