Hem > Allmänt i skolan, Alternativa verktyg > Drömmen som blev verklighet

Drömmen som blev verklighet

I flera, flera år har jag önskat, arbetat för och hoppats att pedagoger i vår kommun ska få möjlighet att använda sig av Googles verktyg i skolan. Som it-pedagog är jag alltid ute och nosar och tar del av vad som händer i omvärlden. För att sen kunna föra det vidare till kollegor inom förskola och skola. Då skolan är den verksamhet som jag kan mest om blir det mycket mot just skolan. Känner jag att jag stöter på något som kan vara bra för förskolan då skickar jag det vidare till mina kollegor som är bättre på det.

Det hände en gång i en tid för länge sen att jag upptäckte mer och mer av vad Google docs, formulär och de andra verktygen kunde göra för samarbete, åtkomst och lagring. Jag lyssnade på föreläsningar på BETT, på SETT och Framtidens lärande. Jag läste det mesta jag kom över på webben, i bloggar och i artiklar som andra delade med sig av. Ett intresse väcktes och jag såg så många möjligheter som skulle förenkla vardagen

Jag började använda det mer och mer själv och ju mer jag använde mig av olika funktioner desto mer såld blev jag. Tiden gick och den ena kommunen efter den andra gick med i GAFE som det då hette, numera G Suite. Men vi då, när var det vår tur? I olika grupperingar som jag sitter med i, tog jag nästan alltid upp frågan om GAFE, jag blev nog ibland den där lite tjatiga, men kollegorna tog det med glimten i ögat. Det var inte aktuellt, och vi skulle vänta, och jag som har så svårt att vänta. Det var inte lätt, det säger jag bara. På skolan som jag arbetat på i många år, har vi alltid varit först på det mesta. För jag kunde inte vänta, har haft tur i alla år att de rektorer som funnits på skolan har varit framåt och sett möjligheter i det mesta. Vi var bland de första som genomförde PIM i kommunen och fick projektorer i våra klassrum. Vi var först med att klara av Net21-uppgiften som genererade en egen bärbar dator till alla lärare. Sen är det väl inte alla gånger det är bra att vara först, det måste jag väl erkänna. Jag har utsatt mina kollegor för både det ena och det andra när de fått vara testpersoner av en ny dator eller trådlös dongel eller annat som inte fungerat. Men samtidigt har vi tillsammans bidragit till att det blir bättre för de som kommer efter.

Men när det gällde GAFE, då var det inte lika lätt. Det handlar om så mycket mer. Det gäller att ta hänsyn till många olika aspekter, som till exempel PUL och säkerhet. Det ska också fungera tillsammans med andra system som används. Så med facit i hand kanske det var bra att vi inte var bland de första, att vi fick ta del av vad andra kommuner gjort och hur de hanterat införandet. Det har också hänt en hel del med GAFE under den här tiden, många nya funktioner har tillkommit, det har blivit mycket enklare att samarbeta och arbeta formativt.

9385282793

Med tiden blev GAFE mer och mer intressant för it-strategigruppen och för de olika verksamheter som representeras där. Malmö med bland annat Edward Jensinger har varit en föregångare som har inspirerat övriga i Sverige om att ingenting är omöjligt. Simrishamns kommun blev den första kommun i Sverige som fick godkänt av Datainspektionen, och vi var nog många i skolsverige som hoppade högt av glädje då det blev klart. Hos oss ledde det till att vi börjande ta reda på ännu mer. Vi tog del av dokumentation som gjorts av flera kommuner i Sverige. Vi besökte Umeå och Sollefteå, där vi på båda platserna blev mycket väl mottagna. Det är så viktigt att få träffas och ta del av hur andra har tänkt, planerat, genomfört och hur arbetet fortskrider. Ett arbete i it-strategigruppen startade, en risk- och sårbarhetsanalys genomfördes. En tjänstebeskrivning och riktlinjer arbetades fram för att presenteras för nämnd och förvaltning.

Under våren 2016 genomfördes ett mindre försök i en klass på högstadiet. Vi fick därefter okej att köra en pilot under hösten 2016. Där deltog en klass två, en klass tre, en klass fem, en årskurs 7-9, samt ett program på gymnasiet. Femman använde sig av iPads, gymnasieklassen använde PC och övriga testade Chromebooks. I slutet av terminen genomföredes en utvärdering bland elever och lärare. En utvärdering som genomgående visade på positivt resultat. Vi som arbetat med detta under en längre tid, var väl egentligen aldrig riktigt tveksamma, men samtidigt är det svårt att veta. Nu visste vi, och vi kunde lämna ett underlag till nämnden som i december skulle fatta beslut om G Suite. Den 21 december var en glädjens dag för mig och flera med mig. Det var dagen när barn- och utbildningsnämnden sa ja till G Suite. Då, den dagen tordes jag äntligen jubla och känna, yes nu kör vi. Jag är så glad för alla kloka och proffsiga kollegor som finns i min närhet, det gäller att aldrig ge upp om det är något som man verkligen tror på. Och det gör jag, jag är säker på att när vi om några år ser tillbaka, kommer vi att vara mer än nöjda med de möjligheter och de redskap som våra elever kommer att få tillgång till. Något som vi gör för att få en ökad måluppfyllelse och mer motiverade elever, något som också kommer att underlätta arbetet för pedagoger när det satt sig och man känner sig trygg i miljön och sättet att arbeta.

Det kommer inte att bli lätt, det kommer att kräva en hel del. Utbildningar ska genomföras, digitala verktyg måste in ännu mer i skolan, det ska funka med övriga verksamhetssystem som används. Jag som vill att det ska hända nu, jag måste återigen förstå att det måste få ta lite tid för att det ska bli bra, och bra vill vi alla att det ska bli. Under vårterminen kommer ytterligare ett antal klasser att få tillgång till G Suite. Arbetet med stöd och fortbildning kommer att ta form. Tillsammans med de som nu startar upp kommer vi att se vad som fungerar bra, vad som behöver förbättras och hur det ska gå till för att vi ska kunna gå vidare i större skala.

2574598626

Känslan som blir när en dröm blir verklighet, den kan du nog känna igen. Det var så jag kände den 21 december, och nu ser jag fram emot kommande läsår med nyfikenhet, glädje och förhoppningar om en skola som i ännu större utsträckning kommer att skapa nya möjligheter för elever och pedagoger.

 

Ha nu en härlig helg och dröm om vad du vill göra, men tänk också på allt det du har idag!

  1. A-K
    13 januari, 2017 kl. 06:37

    Tack! 💜

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

