Hem > Digitalisering > Det går bra nu

Det går bra nu

Länge sen nu som det blev ett blogginlägg. Funderat lite vad det beror på, men tror att det är för att nu händer det så mycket positivt och det är lättare att skriva av sig när man är frustrerad. Jag tänkte att varför är det så? Måste väl ändå vara bra att skriva vid andra tillfällen också tänker jag, sagt och gjort, här är lite tankar om läget nu.

Jag säger som Petter ”Det går bra nu”, så känns det i alla fall för mig. Nu händer det som många har väntat på i flera år. Digitala verktyg har använts på olika sätt i alla möjliga sammanhang och av väldigt många. Det har varit dessa föregångare som har testat och som inte har varit rädda för att prova på. Ibland har det varit bra, ja väldigt bra, men ibland inte riktigt lika klokt. Det är nog ändå nödvändigt att det finns föregångare som banar väg och som visar på möjligheter. Men de som bromsar behövs också för ibland kan det gå lite väl snabbt för en del. Att ifrågasätta skapar samtal och i dessa samtal kan det växa fram tankar som blir till kloka ställningstaganden.

Jag tänker bland annat på den apphysteri som var för några år sen. Då när alla fantastiska appar skulle skapa motiverade elever som skulle lyckas i skolan. Visst för en del blev det säkert bra, men för de flesta blev det nog varken eller. Eleverna hade säkert roligt, men om det blev så särskilt mycket bättre resultat det tvivlar jag på. När nu denna hysteri har lagt sig, skolan har vant sig vid plattor, appar och andra digitala verktyg, då tror jag på att användningen av digitala verktyg kan stötta inlärningen. Men det är pedagogen som är den viktiga i klassrummet, som med kunskap och erfarenhet leder klassen och eleverna mot de mål som är satta. Som är den person som vet när och till vad en app eller en webbresurs ska användas.

Att vi nu har fått styrdokument som talar sitt tydliga språk vad gäller digitaliseringen i skolan, är en otroligt viktig del som har stor betydelse för vad som sker. Ledningen och pedagogerna är väl medvetna om vad som ska göras nu. Inte så att man inte har förstått tidigare att digitala verktyg kan vara ett stort stöd för skolans elever. Men eftersom det inte har funnits en tydlig styrning, så har det inte varit viktigt eller funnits på agendan att genomföra. Det kan ha berott på viljan att lära nytt, men oftast tror jag det har berott på de ekonomiska förutsättningarna och/eller prioriteringar. För så är det, vissa skolor har lyckats satsa på digitalisering och vissa inte, det har helt enkelt varit olika prioriteringar. Nu med de ändringar som gjorts i läroplanerna, och att nationella prov ska skrivas digitalt har denna fråga verkligen kommit upp på agendan. Vi ser att man på många skolor väljer att satsa på en till en i några klasser, eller på hela skolan.

Jag kan dock känna en viss oro över att det kommer att införskaffas Chromebooks, datorer, lärplattor och sen sitter man ganska lugnt i båten. Det har ju skett en digitalisering, eller! Här är det nu otroligt viktigt att denna satsning som sker på många håll är förknippad med fortbildning och samtal om på vilket sätt, när och varför dessa verktyg ska användas. För rätt använt kan det bli så mycket bättre. Det skapar nya möjligheter för våra elever. Låt pedagoger som har testat och som sett skillnad, berätta hur de arbetat. Ta tillfället i akt och sätt av en viss tid på varje arbetslagsträff, APT och vid andra tillfällen där pedagoger träffas. Ha digitaliseringen på agendan, visa goda exempel, samtala kring en intressant eller provocerande artikel. Helt enkelt låt dessa frågor få ta plats, med fokus på pedagogiken.

I Sundsvall erbjuder vi nu ett fortbildningspaket som vi kallar Digilyft Sundsvall. Här utgår vi från skolverkets modul Digital kompetens. Vi använder visa bitar av denna och lägger även till inslag i uppgifter som är kopplade till G Suite och vår nya lärportal. Det gör vi för på ett naturligt sätt få in nya tankar och sätt att arbeta. Det ska kunna göras inom ramen för det vardagliga arbetet, bara på ett lite annorlunda sätt. Det är i dagsläget några skolor som anmält intresse för att delta, och det ska bli intressant att se vad som sker under ett läsår.

Det digitala kan göra så mycket, arbetet i en molntjänst skapar enorma möjligheter till samarbete, formativt arbete och enkelheten att alltid kunna ha tillgång till sitt arbete. Det gör också att det ser lika ut för alla elever. Ingen behöver bli utpekad för att sitta med en dator och lurar, det kommer att vara en vanlig syn i klassrummet framöver. Så länge det är pedagogen och pedagogiken med eleven i fokus som styr, då blir det bra.

 

Annonser
Kategorier:Digitalisering
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: